Дискримінація як вид ґендерно зумовленого насильства. Причини. Наслідки. Відповідальність
Звідки з’являється насильство? На це запитання відповіли експерти під час консультаційного заходу, що відбувся 17 вересня 2025 року для відповідальних за заходи реагування на випадки домашнього насильства та насильства за ознакою статі по закладах загальної середньої освіти, що підпорядковані Управлінню освіти Сіверськодонецької міської військової адміністрації.
З ініціативою щодо співпраці до Сіверськодонецької міської ВА у сфері запобігання та протидії ґендерно зумовленому насильству звернулась Валерія Михайленко, фахівець програми захисту Family Health International in Ukraine (FHI 360). Саме вона висвітлила ґендерну дискримінацію як чинник появи насильства. Фахівець докладно довела до слухачів загальне визначення, види та форми дискримінації. Розглянули основні типи дискримінації: ейджизм, сексизм, расизм, релігійна дискримінація, дискримінація за мовою, дискримінація за станом здоров’я чи інвалідністю, ксенофобія, дискримінація за сексуальною орієнтацією та гендерною ідентичністю, соціальна дискримінація, політична дискримінація.
Оскільки учасниками онлайн-заходу були освітяни: психологи та педагоги соціальні, було розглянуто не тільки питання впливу дискримінації на постраждалих взагалі, але й вплив на шкільне середовище та навчальний процес. Захід став інтерактивним. Запропоновані кейси щодо булінгу, підозри на домашнє насильство у сім’ї учня розглядали разом.
Про законодавче регулювання проблеми дискримінації розповів Ігор Ухань, інспектор відділу дільничних офіцерів поліції Управління превентивної діяльності ГУНП в Луганській області, лейтенант поліції.
Спікер зупинився на Законі України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні», Законі України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків». Були висвітлені окремі статті Кримінального Кодексу України ( 161, 115, 121, 122, 123, 126, 127), що обтяжують кримінальну відповідальність за порушення рівноправності громадян залежно від їх расової, національної, регіональної незалежності, релігійних переконань, інвалідності та за іншими ознаками.
Поліцейський звернув увагу освітян на статті 19, 24, 92 Конституції України, що гарантують громадянам рівні конституційні права і свободи, а також рівність перед законом, захищають права і свободи громадян від свавілля, забезпечуючи верховенство права.
Дійшли висновку, що своєчасне реагування на стереотипне мислення не призведе до упереджень та пов’язаних з ними дій. Це допоможе уникнути дискримінації та насильства. Лейтенант поліції Ігор Ухань запропонував учасникам ознайомитись з Кодексом безпечного освітнього середовища одного з навчальних закладів України, в якому йдеться і про роботу з батьками, і щодо самозахисту дитини від насильства, і про Скриньку ДОВІРИ, і про попередження булінгу, в тому числі у сфері відповідальності осіб, причетних до цькування.
Фахівці з міжнародної організації та Управління превентивної діяльності ГУНП в Луганській області висвітлили для учасників заходу і міжнародні документи та конвенції щодо гендерно зумовленого насильства. Цікаві факти про боротьбу з гендерною дискримінацією у світі здивували.
Доречним під час заходу було обговорення «Як правильно спілкуватись з дитиною, яка стала постраждалою від насильства».
Наприкінці, під час обміну враженнями від зустрічі, вирішили наступний консультаційний захід присвітити запобіганню та протидії булінгу.
Управління соцзахисту населення СМВА