Увага - шахраї!
Незважаючи на неодноразові попередження та нагадування правоохоронних органів, наші громадяни продовжують потрапляти на гачок шахраїв, які зловживаючи довірою або обманом видурюють в них останні копійки. З кожним днем зловмисники вигадують все нові й нові види шахрайств.
Як повідомляє Офіс Генерального прокурора, кількість «вуличних» злочинів, таких як грабежі, розбої та крадіжки, минулого року знизилася майже вдвічі. Водночас кількість випадків шахрайства (стаття 190 Кримінального кодексу України) зросла на третину: з 25,2 тис. за 11 місяців 2021 року до 33,8 тис. за аналогічний період 2022 року. Особливо їх багато із соціальною допомогою.
Єдиної відповіді, чому зросла кількість випадків шахрайства, немає. Працівники поліції вважають, що це комплексна проблема, яка пов’язана з великим переміщенням людей, непідконтрольними територіями, складнощами з доказовою базою при розслідуванні. Також однією з причин може бути недостатньо суворе покарання. Якщо до війни за скоєння тієї ж крадіжки людина могла відбутися штрафом або обмеженням волі, то в умовах воєнного стану, відповідно до Закону № 2117-IX, ухваленого в березні 2022 року, покарання за майнові злочини було максимально посилено . У випадку з шахрайством, на жаль, цього не сталося, хоча у Верховній Раді зареєстровано відповідний законопроект.
Наводимо найпоширеніші приклади дій сучасних шахраїв та поради, як від них вберегтися
Часто зловмисники публікують фальшиві оголошення в соцмережах «Фейсбук» або «Інстаграм» про нібито виплату додаткової соціальної допомоги переселенцям. Усім охочим пропонується перейти за таким-то посиланням. Надалі в людини дізнаються персональні дані, після чого знімають з картки все, що є», — це найпоширініша схема зловмисників.
Сайти-двійники
Серед шахраїв популярні фішингові (фальшиві) сайти або, як їх ще називають, сайти-двійники — повна копія відомих інтернет-ресурсів, здебільшого державних. Після їх створення зловмисники розсилають SMS-повідомлення про можливість отримання соціальних виплат за підтримки Євросоюзу, програм благодійних фондів тощо. Відомості, які користувачі вводили на таких сайтах, автоматично ставали відомими шахраям.
Жертвами таких злочинців, наприклад, стало подружжя пенсіонерів з Тернопільської області, які сподівалися отримати соціальну допомогу. Як встановили правоохоронці, потерпілі ще в червні минулого року на одному з інтернет-ресурсів зареєструвалися для оформлення виплат міжнародної організації. Незабаром з ними зв’язався чоловік, який представився співробітником банку. Дізнавшись, що пенсіонери виплат не отримували, він умовив їх здійснити деякі банківські операції, які нібито необхідні для отримання грошей. Люди виконали всі вказівки незнайомця, після чого повідомили йому коди операції із SMS-повідомлень, що надійшли їм на мобільні. Шахрай потім повісив слухавку, а з банківських карток пенсіонерів зникли всі гроші.
«Банк» на зв’язку
Зловмисники використовують схем, коли телефонують людині представляються оператором або службою безпеки банку. Добре поставленим голосом вони повідомляють громадянину, що за його рахунком зафіксовано підозрілу активність і необхідно пройти додаткову перевірку. Дотримуючись інструкцій, людина повідомляє всі необхідні дані, що дає злочинцеві можливість отримати доступ до її рахунку.
Важливо пам’ятати, що співробітники банку ніколи не вимагають назвати останні три цифри на зворотному боці картки (CVV-код), пароль, термін дії, одноразовий пароль, код операції, що надходить на телефон. Крім того, у поліції рекомендують громадянам встановити індивідуальні ліміти на операції з платіжною карткою.
Під виглядом соцпрацівників
Складно відмовитися пустити людину в будинок, якщо вона чемно представляється працівником соціальної служби. Цим і користуються злочинці, які обирають своєю жертвою переважно самотніх пенсіонерів. Вони часто пропонують стареньким обміняти купюри на буцімто нові або пропонують придбати продуктові набори за символічну ціну. Головна мета — дізнатися, де господарі ховають гроші. Потім один зловмисник відволікає власника помешкання, поки інший вчиняє крадіжку. Втім, є приклади, коли постраждалим вдавалося самостійно затримати злочинців.
У центрі Києва на вул. Пушкінській до 81-річного пенсіонера прийшли дві жінки, які представилися співробітницями соціального фонду. Жінки заявили чоловікові, що розпочалася грошова реформа й вони допомагають пенсіонерам обміняти старі гроші на нові. Пенсіонер спочатку повірив, але потім поведінка жінок здалася йому підозрілою. Дідусь зачинив вхідні двері, а ключ поклав собі до кишені, маючи намір викликати поліцію. Надалі одній з жінок вдалося забрати ключ, відчинити двері та втекти, а другу пенсіонер зумів замкнути в туалеті. І це попри те, що нападниця вдарила його пляшкою по голові й забризкала очі сльозогінним газом. Поліція, яка прибула на місце, затримала злочинницю .
Рідні в небезпеці
Коли вночі чи рано-вранці лунає дзвінок і схвильований голос нерозбірливо кричить у слухавку: «Мамо/тато, я в поліції!» — це викликає потрясіння. Уже в процесі розмови людина розуміє, що абонент не є тим, за кого себе видає. Хоча це вдається не всім. Злочинці — добрі психологи й намагаються максимально довго утримувати людину на лінії, щоб вона не зробила паузу й, оцінивши ситуацію, не спробувала додзвонитися до свого родича.
В умовах війни чимало шахраїв паразитують на горі сімей військовослужбовців. Намагаючись відшукати інформацію про місцезнаходження своїх рідних, з якими зник зв’язок, люди часто публікують свої дані в соцмережах. Саме цим користуються шахраї, вимагаючи гроші за інформацію про зниклого. Зрозуміло, що жодних даних вони не мають.
Зловмисники крадуть мобільні номери
Ще одна шахрайська схема, яка набуває обертів, стосується мобільних номерів телефонів українців. Зловмисники полюють за ними, оскільки дізнавшись номер телефону, можна отримати доступ до всіх додатків, які встановлені на пристрої, у тому числі й до додатка банку.
Варіант 1 шахрайства. Зловмисники починають протягом певного часу телефонувати потенційній жертві з двох різних номерів телефонів. Річ у тім, що для того, аби відновити втрачений номер мобільного, потрібно назвати оператору два номери телефону, з якими ви зідзвонювались протягом місяця найчастіше.
Після «атаки» на певний номер, зловмисники купують спеціальну тарифну картку, телефонують оператору мобільного зв’язку, називають номер жертви й заявляють, що це — їхній загублений номер. Оператор, звісно, попросить назвати два номери, з якими спілкувалися найчастіше, і шахраї називають саме ті номери, з яких вони й телефонували. На підставі цього оператор «прив’язує» номер до нової картки, а шахраї отримують доступ до всіх додатків, у тому числі й до банківської картки жертви.
Варіант 2 шахрайства. Він теж спрямований на викрадення номера телефону. Зловмисники телефонують до потенційної жертви й представляються операторами їхнього мобільного зв’язку. Шахраї запитують, чи задоволені клієнти якістю зв’язку. І коли чують, що ні, то пропонують нібито перепідключити їх до іншої «вишки». Для цього людині треба набрати на телефоні спеціальний код, який шахраї надсилають SMS-повідомленням. Однак після введення такого коду номер телефону жертви переходить до шахраїв і вони отримують доступ до всіх додатків на телефоні, у тому числі й до банківських рахунків.
Як вберегтися від шахраїв
Незважаючи на те, що шахраї спритні й щоразу придумують нові схеми для виманювання коштів з людей, їхня робота все ж базується на певних принципах. Серед них: людська довірливість; неуважність; створення стресової ситуації, коли людина не може зорієнтуватися; намагання все зробити дуже швидко (знову ж таки, щоб людина не змогла отямитись і подумати).
Тому передовсім вам знадобляться критичне мислення, уважність та спокій. Не варто довіряти незнайомим людям, ким би вони не представлялися, і тим більше впускати їх до свого помешкання. Це не надто безпечно й у мирний час, а під час воєнного стану — і поготів.
Українські банки вже давно наголошують: їхні працівники ніколи не запитують у клієнтів конфіденційні дані картки. Як зазначають у Нацбанку, 16-значний номер карти — єдине, що ви можете повідомити телефоном. Щоб вберегти кошти, необхідно:
- тримати в секреті три цифри на звороті картки (CVV-код), коди (одноразові паролі) банків та мобільних операторів;
- підключити SMS-інформування стосовно операцій з платіжною карткою;
- встановити індивідуальні ліміти на операції з карткою;
- використовувати віртуальну картку для розрахунків в інтернеті;
- перераховувати необхідну суму з основної картки на віртуальну перед здійсненням покупки.
Особливо уважними слід бути при переході за посиланням на незнайомі сайти, коли ви хочете щось купити чи коли на них обіцяють грошову допомогу. Зловмисники створюють повну копію оригінального сайту, проте відмінності все ж є. Це може бути трохи інша кольорова гама ресурсу. І якщо ви постійно відвідуєте певний сайт, ваше око зможе побачити різницю.
Уважно потрібно переглядати URL-адресу. У підроблених вебресурсів URL може відрізнятися від адреси реального сайту ледь помітною деталлю: дві літери замість однієї, інший домен, нестача якогось символу.
Завжди перевіряйте адресу сторінки, якщо переходите на неї за прямим посиланням. Також переконайтеся, що ресурс використовує сучасні протоколи безпеки даних: URL-адреси повинні починатися з «https://». Те саме стосується скісної риски (/) в кінці URL-адреси — вона повинна бути.
Також багато сайтів-двійників вимикають адресний рядок, щоб адресу вебресурсу не було видно. Це робиться навмисне, щоб потенційна жертва не помітила, який саме сайт вона відвідує.
Якщо вам потрібен конкретний сайт, краще набрати його URL у рядку адреси або пошукати компанію за її назвою, якщо вона вказана. Про ознаки шахрайства також свідчать погано, нашвидкуруч написані тексти, картинки товарів, які можна зустріти й на інших сайтах. Тобто це не зображення конкретного товару, а лише ілюстрація.
Щоб вберегтися від крадіжки мобільного номера, у Мін’юсті радять не телефонувати та не відповідати на дзвінки з невідомих номерів, а також не вказувати номер мобільного телефону, закріплений за платіжною карткою, в оголошеннях.
Також варто звернутися до оператора мобільного зв’язку із заявою про те, що дублікат вашої SIM-карти може бути виданий лише за наявності паспорта з відповідними реквізитами, або перейти на контрактне обслуговування номера.
Повідомляючи потенційній жертві про те, що її родич потрапив в аварію чи має проблеми з правоохоронними органами, зловмисники розраховують на раптовість, непідготовленість та емоції. У такому разі вкрай необхідно залишатися спокійним, мислити логічно й намагатись зв’язатися з рідною людиною самостійно.
У Мін’юсті зазначають, що варто запитати посаду особи, яка вам телефонує (якщо попередньо вона зазначила, що працює в правоохоронному органі) та до якого саме відділення поліції доставлено вашого родича. Як правило, після таких запитань шахрай намагатиметься маніпулювати здійснювати тиск, зазначаючи, що вашому родичеві «світить реальний термін та його посадять».
«Терміново завершіть розмову й зателефонуйте тому родичеві, з приводу затримання якого повідомили (якщо є можливість, під час розмови з шахраєм паралельно зателефонуйте вашому родичу). Повідомте департамент кіберполіції Національної поліції України про спробу вчинення шахрайства», — зазначають у відомстві.
Масовими по поширеності є шахрайства вчиненні особами під виглядом «ворожок», «екстрасенсів» в громадських місцях (вокзалах, парках, ринках), які зазвичай підходять до людей з пропозицією погадати, чи придбати (продати) якусь річ.
Для загальної безпеки від цих шахраїв пропонується кілька правил спілкування з потенційними шахраями:
- Якщо до вас підійшли на вулиці з пропозицією погадати чи зняти чари, намагайтеся якомога швидше відірватися від нав'язливих добродіїв та піти геть. Чим менше ви будете з ними спілкуватися, тим менше шансів у вас бути ошуканими;
- Якщо не вдається позбутися від нав'язливої особи - покличте когось на допомогу. Поява сторонньої людини відволіче увагу шахраїв від вас і це допоможе вам від них звільнитися;
- Ні в якому разі не давайте їм своїх речей, грошей, коштовностей, бо за першою річчю піде друга і т.д.;
- Ні в якому разі не дозволяйте підозрілим особам заходити до свого помешкання, а якщо вже вони зайшли самовільно — зверніться по допомогу до сусідів, аби спровадити непроханих гостей з квартири чи будинку.
Будьте уважні! Дотримуючись цих правил та порад, Ви зможете убезпечити себе і своє житло від шахрайських дій та крадіжок!