Декілька порад для відвідувачів кафе та ресторанів
Більшість з нас, час від часу відвідує заклади ресторанного господарства (ресторани, кафе, закусочні та інше). Під час візиту ми чекаємо на якісне обслуговування та смачні страви. Але, нажаль, виникають спірні питання між споживачами та адміністрацією закладу стосовно якості обслуговування та інше. Для розуміння прав споживача надамо відповіді на самі «популярні» питання, що споживачі задають співробітникам відділу торгівлі та з захисту прав споживачів Сєвєродонецької міської ради.
Нагадаємо, що діяльність закладів ресторанного господарства регламентується «Правилами роботи закладів (підприємств) ресторанного господарства», зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 20.08.2002 р. за № 680/6968.
Чи має право споживач приносити до закладу (підприємства) ресторанного господарства алкоголь та харчові продукти?
Згідно пункту 3.8. «Правил роботи закладів (підприємств) ресторанного господарства» замовнику забороняється приносити до закладу (підприємства) ресторанного господарства продовольчу сировину, харчові продукти, у тому числі алкогольні та безалкогольні напої, а також залучати сторонніх осіб до приготування страв.
Чи має право заклад (підприємства) ресторанного господарства встановлювати розмір мінімального замовлення?
Якщо ви приходите в кафе чи ресторан, а вам повідомляють, що мінімальне замовлення має становити, наприклад, 100 грн. — це пряме порушення п. 3. 9 Правил роботи закладів (підприємств) ресторанного господарства, а саме: «Забороняється встановлювати мінімум вартості замовлення й пропонувати споживачу обов’язків асортимент продукції».
Чи має право заклад включити чайові у рахунок?
Сплата чайових - справа добровільна. Адже всі необхідні витрати на утримання ресторану і приготування їжі та інше закладено у вартість страви.
Споживач має повне право не оплачувати роботу офіціантів додатково, якщо вважає за потрібне, навіть якщо вона порахована.
Якщо обсяг порції, яку приніс офіціант, здається меншою . Що робити?
Якщо порція видається меншою, ніж зазначалося в меню. Як діяти в такій ситуації?
Згідно пункту 3.6. «Правил роботи закладів (підприємств) ресторанного господарства» ви маєте право перевірити об’єм, вагу та ціну продукції та відповідність її якості вимогам нормативних документів.
Якщо в меню сказано, що порція складає 150 г, то стільки вам і мають подати. Маєте сумніви щодо відповідності ваги страви? Ви маєте право вимагати переважити страву на контрольних вагах (незабудьте зважити порожню тарілку й відмінусовати її вагу).
Нагадаємо, що засоби вимірювальної техніки, що використовуються у закладах ресторанного господарства, повинні бути у справному стані та мати чіткий відбиток перевірочного тавра і проходити 1 раз на рік повірку.
Якщо страва має вигляд відмінний від зображеного в меню. Чи можна відмовитись від неї?
Якщо ж ви помітили не лише зовнішню невідповідність, але й відмінність в інгредієнтах, це є порушенням законодавства з боку закладу ресторанного господарства . По-перше, підприємство зобов’язане забезпечити наявність усіх страв і напоїв, що зазначені в меню (згідно п. 3.4. «Правил роботи закладів (підприємств) ресторанного господарства» у меню зазначається вихід і ціна однієї порції) . По-друге, офіціант повинен повідомити клієнта про заміну певних інгредієнтів. Про це нагадує ст. 4 ЗУ «Про захист прав споживачів»:
Споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника.
Чому це так важливо? У клієнта може бути алергія на певні інгредієнти, і надання закладом харчування неповної інформації може нести загрозу здоров’ю та життю споживача. Інформація повинна бути надана клієнту до придбання ним товару чи замовлення роботи (послуги).
Чи потрібно платити за розбитий посуд?
Згідно статті 633 Цивільного кодексу України,коли ви приходите в заклад ресторанного господарства, то з вами автоматично укладається публічний договір і ви приймаєте правила цього закладу. Отже, власник може вимагати від вас відшкодування збитків. Але, вас мали ознайомити з умовами договору. Зазвичай, ці умови вказуються в меню у вигляді розцінок за розбитий посуд. Якщо ж такої інформації вам не надали заздалегідь, ви маєте право не платити за розбиту склянку чи тарілку.
Якщо ви вирішили заплатити за випадково розбитий посуд, вам обов’язково мають принести чек про сплату, у якому буде вказано суму та позицію розбитого посуду. Наприклад, «пивний келих — 20 грн».
Розбитий посуд — це бюджетна стаття. Оскільки кошти за відшкодування потрапляють у касу, то, відповідно, фіскальні органи мусять знати, на якій підставі вони там з’явилися. А про це податківці можуть дізнатися лише за наявності чеків.
За отриманням консультації спеціалістів ви можете звернутись до відділу торгівлі та з захисту прав споживачів Сєвєродонецької міської ради за адресою: м. Сєвєродонецьк, бульвар Дружби Народів, 32, 3-поверх, каб. № 65 або за тел. 4-44-11, 4-50-76.
Начальник відділу торгівлі та з захисту прав споживачів Т.Г. Красюк