Керівник сіверськодонецького Інклюзивно-ресурсного центру Наталія Медведєва взяла участь у презентації Всеукраїнського дослідження «Вчителі України: кадровий потенціал»
13 листопада 2024 року у місті Києві відбулась презентація Всеукраїнського дослідження «Вчителі України: кадровий потенціал», над яким протягом останнього року працювала команда «Освіторія» спільно з Дослідницькою агенцією Fama.
Метою проведеного дослідження є аналіз сучасного стану освіти через призму професії вчителя в Україні та моделювання ключових потреб сфери до 2030 року.
Для реалізації проєкту було залучено понад 10 000 освітян, щоб проаналізувати всі ланки системи.
На презентації присутні вперше змогли ознайомитися з різними сценаріями прогнозування кількості педагогів за новою методологією, порівнянням навантаження українського вчителя в міжнародному контексті та динамікою серед студентства.
Під час заходу спікери поділилися головними висновками дослідження, окреслили перспективи розвитку освітньої сфери, залучили учасників, серед яких була керівник сіверськодонецького Інклюзивно-ресурсного центру Наталія Медведєва, до обговорення нагальних питань, зокрема:
- потреба вчителів в Україні у контексті глобального дефіциту педагогів та актуальних освітніх викликів;
- результати дослідження готовності вчителів до роботи в нових умовах;
- рекомендації щодо реформування педагогічної освіти та стимулювання розвитку професії вчителя.
За даними дослідження станом на 2023-2024 навчальні роки в закладах загальної середньої освіти України працює 392.7 тис. педагогічних працівників, із них 282.1 тис. учителів залучені до безпосереднього навчання. 74.9 тис. осіб викладають у молодших класах. Кількість ставок учителів склала 334.3 тис.
У структурі вчителів-предметників наявний розрив між технічними та гуманітарними науками: частка педагогів гуманітарних предметів в 1,5 рази більша за технічних.
Кількість учителів із року в рік стає меншою
Понад 40% вчителів налаштовані піти з професії до 2030 року. Це вже через 5 років. Порівняймо: у 2018 році в українських школах числилося 337.5 тис. учителів, натомість у 2023 – 282.1 тис. Найзначніших втрат учительський склад зазнав із початком повномасштабного вторгнення: за останні два роки він скоротився на 12% (39.8 тис.).
Вчителі поступово стають старшими
Станом на 2023-2024 навчальні роки частка вчителів віком до 30 років становить 10% (24.0 тис.). Натомість частка вчителів віком 55+ становить 30% (68.9 тис.). Середній вік педагогів, за результатами опитування в межах проєкту, становить ~45 років. Окрім того, кількість молодих учителів (до 30 років), порівняно з іншими віковими когортами, зменшується найстрімкіше: за останні два роки вчителів цієї вікової категорії зменшилося на 22%. Порівняно, кількість учителів віком 41-50 років зменшилася на 15%.
За попередні 5 років кількість вчителів до 30 років зменшилась в 1,6 разів. Це понад 15000 молодих вчителів, яких не змогли замінити.
Менше як половина опитаних учителів (47%) задоволені своєю роботою
Примітно, що існує різниця між оцінками задоволеності з погляду вікових груп: молодші педагоги, як правило, менш задоволені умовами роботи, аніж старші. Освітні експерти, головним чином, пояснюють такі настрої неадекватним навантаженням на вчителів та низькою фінансовою винагородою: сучасні педагоги змушені працювати з великою кількістю учнів, що не співмірно з рівнем заробітної плати.
Престиж вчителя
За спостереженнями учасників дослідження, професія вчителя в Україні має низький престиж: зокрема, 80% учасників дослідження не задоволені тим, якою мірою суспільство цінує роботу вчителя.
Більшість учителів (79%) зазначила, що планує залишатися в професії впродовж наступних двох років, утім до 2030 року у професії готові залишитися дещо більше як половина (58%). Різниця в оцінках учителів різного віку вказує на ризик подальшого старіння вчительського складу: старші педагоги висловлюють вищу готовність працювати у ЗЗСО у довготривалій перспективі за молодших. До прикладу, серед освітян 46-55 років таких 71%, серед учителів до 25 років – 42%.
Учителі молодших класів також висловлюють дещо більшу готовність залишатися в професії до 2030 року, аніж учителі-предметники.
Про потенційних учителів
Потенціал до поповнення вчительських лав наявний. Кількість здобувачів педагогічної освіти у 2023-2024 навчальних роках в Україні склала 94 тис. студентів і їх за останній рік побільшало: у 2022 році кількість студентів складала 87.7 тис. осіб. Найбільше студентів навчається на спеціальності початкова освіта (26.3 тис.) та на спеціальностях мовно-літературної галузі (19.0 тис.).
Середній вступний бал на педагогічні спеціальності є одним із найнижчих із-посеред усіх.
Освітні перспективи
Учителів не вистачає вже зараз! Для навчання класів, наповнених відповідно до норм законодавства (24 особи в молодших класах та 30 – у класах середньої та старшої шкіл), цього річ у системі загальної середньої освіти бракує близько 14.2 тис. вчителів початкових класів у містах.
Та в реальності класи наповнені менше. За даними МОН, середня наповнюваність молодших класів складає 15 осіб, у загальній та профільній середній – 17. У селах цей показник ще менший, ніж у містах. До прикладу, у молодшому класі українських міст навчається в середньому 22.1 учні, в селах – 13.4. За таких умов потреба у вчителях зростає: за нашими підрахунками, брак учителів початкової освіти в містах складає ~19.0 тис., у селах – близько 11.1 тис.; вчителів природничих наук ~4.4. та близько 0.1 тис. відповідно; вчителів математичних наук – 2.0 та 1.4 тис.
Потреба в освітніх кадрах постане дуже гостро найближчим часом. Навіть якщо припустити, що у 2022 році в Україні не відбулося б соціальних потрясінь, потреба в учителях із року в рік зростала б за умови як реального, так і нормативного наповнення класів.
Якщо середнє наповнення класів залишиться незмінним (суттєво нижчим від законодавчих норм), до 2030 року в українській системі освіти може бракувати 366.0 тис. вчителів. За умови нормативного наповнення класів потреба може скоротитися, але все одно бракуватиме 108.3 тис. педагогів.
Серед основних рекомендацій освітніх експертів для підвищення мотивації вчителів працювати в системі загальної середньої освіти та підвищення якості шкільної освіти виокремлюємо такі вектори:
- реформація змісту освіти та практичної підготовки;
- залучення, адаптація та підтримка молодих учителів;
- професійний розвиток та підвищення кваліфікації;
- трансформація та імплементація професійного стандарту;
- покращення умов праці, престижу професії та розв'язання проблеми нестачі кадрів: підвищення рівня заробітної плати, унормування робочого навантаження та фактичних робочих функцій, упровадження механізмів психологічної підтримки вчителів.
Відео за посиланням: https://www.youtube.com/live/IiZFKE8Ly0Q
За інформацією: Управління освіти Сєвєродонецької міської військової адміністрації - https://sd-osvita.gov.ua/news/1731587937/ та https://protedu.org/vchitel-ukrajini-kadrovij-potents-al-rezul-tati-dosl...