Україна презентувала план реалізації реформи місцевого самоврядування
Під час 18-го пленарного засідання Європейського комітету з питань демократії та урядування Ради Європи (CDDG) представниця Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури Оксана Павлюк розповіла про пріоритетні завдання для реалізації реформи децентралізації до 2027 року.
У найближчих планах:
- Переформатування місцевих державних адміністрацій в органи префектурного типу
- Відновлення діяльності органів місцевого самоврядування (ОМС) та органів виконавчої влади на деокупованих територіях
- Посилення фінансової спроможності ОМС
- Формування професійної конкурентної служби в ОМС
- Розвиток форм прямого народовладдя
- Посилення інституційної спроможності асоціацій ОМС
- Врегулювання окремих питань адміністративно-територіального устрою.
CDDG – міжурядовий форум, в рамках якого представники держав членів Ради Європи зустрічаються для розроблення і розвитку європейських стандартів урядування, обміну досвідом та спільної роботи для зміцнення демократичних інституцій на усіх рівнях публічного управління.
* * *
Україна продовжує системну роботу над втіленням завдань реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади. Ця основоположна реформа, яка стартувала в 2014 році, проводиться за принципом децентралізації владних повноважень. Від її ефективності залежать і якісні зміни у всіх сферах життєдіяльності.
Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури презентувало Дорожню карту реалізації реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади, завершальним етапом якої має стати закріплення досягнень децентралізації в Основному законі.
За словами Олександри Азархіної, заступниці Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України, представлена сьогодні дорожня карта продовження децентралізації стала можливою завдяки спільній роботі профільного комітету парламенту, міністерства, експертної громадськості.
«Щоб розробити цей документ, ми провели дві великі стратегічні сесії і ще чотири тематичні консультації, аби знайти базовий консенсус, як же ми будемо рухатися далі. Цей документ став наріжним для нашої команди. Ми розуміємо, що реформа децентралізації відбулася. Разом з тим, вона ще незавершена. Ми знаємо про виклики, пов'язані зі змінами до Конституції і ухваленням ряду важливих законопроектів. Але також ми бачимо можливість поглибити цю реформу. Децентралізація не повинна завершуватися на рівні органів місцевого самоврядування, вона має йти глибше – до громадян. Говорячи про пріоритети продовження реформи, відштовхуємося від того, якою ж ми хочемо бачити громаду. Для нас вона спроможна, багата, інклюзивна, прозора та інтегрована», - сказала Олександра Азархіна.
Більше про перспективу розвитку громад – у презентації заступниці міністра (ПЕРЕГЛЯНУТИ PDF, 2,3 МБ ).
Ознайомитися з презентацією та текстом проєкту Дорожньої карти реалізації реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні можна за посиланням .
Основні завдання децентралізації на найближчий рік залишаються незмінними:
- Врегулювання окремих питань адміністративно-територіального устрою (імплементація Закону «Про порядок вирішення окремих питань адміністративно-територіального устрою України» (№3285-ІХ ); прийняття Закону “Про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою України” (законопроєкт №4664 ); розроблення проєкту Закону, спрямованого на визначення порядку, підстав та критеріїв формування територіальних громад та визначення їх адміністративних центрів та його імплементація.
- Переформатування місцевих державних адміністрацій в органи префектурного типу (прийняття та імплементація Закону №4298 ).
- Відновлення діяльності органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади на деокупованих територіях (розроблення проєкту Закону України про особливості відновлення публічної влади на деокупованих територіях).
- Розмежування повноважень органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади за принципом субсидіарності (визначення засад розмежування повноважень держави та місцевого самоврядування; розроблення проєкту Закону України щодо розмежування повноважень органів місцевого самоврядування різних рівнів і органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади за принципом субсидіарності; розроблення або перегляд державних стандартів у описовому та вартісному вигляді за кожним із делегованих повноважень у розрахунку на середньостатистичну адміністративно-територіальну одиницю; децентралізація повноважень з надання адміністративних послуг з видачі документів реєстрації транспортних засобів та видачі посвідчення водія через ЦНАП; розроблення концептуальних засад запровадження місцевої статистики).
- Посилення фінансової спроможності органів місцевого самоврядування (удосконалення механізму зарахування ПДФО до місцевих бюджетів (за місцем реєстрації місця проживання фізичної особи – платника); удосконалення механізму горизонтального вирівнювання місцевих бюджетів; прийняття та імплементація Законів: «Про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо комунальної власності» (№6479 ), «Про адміністративний збір» (№4380 ), «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо місцевих запозичень» (№6472 ).
- Формування професійної конкурентної служби в органах місцевого самоврядування (імплементація Закону “Про службу в органах місцевого самоврядування” (№3077-IX ).
- Залучення жителів до прийняття управлінських рішень на місцях.
- Посилення інституційної спроможності асоціацій органів місцевого самоврядування (прийняття та імплементація Закону “Про внесення змін до статті 4 Закону України “Про асоціації органів місцевого самоврядування” щодо усунення обмеження органів місцевого самоврядування у членстві у всеукраїнських асоціаціях)” (№2668 ).
- Закріплення результатів реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Конституції України – після скасування воєнного стану (розробка проєктів Законів: Муніципальний кодекс України або нова редакція Закону “Про місцеве самоврядування в Україні”, «Про префекта», внесення змін до Бюджетного та Податкового кодексів України щодо закріплення за органами місцевого самоврядування відповідного фінансового ресурсу для виконання оновлених повноважень, “Про адміністративно-територіальний устрій України”.
За інформацією: Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України - https://mtu.gov.ua/news/34965.html та https://decentralization.gov.ua/news/17406