Ви тут:

Спростування: інформація видання «Первая полоса», що ЦВК начебто визнала правомірність дій Сєвєродонецької виборчої комісії, є фейком

17-02-2020
Категорія: 

15 лютого в матеріалі «ЦИК отказала в рассмотрении жалоб на Северодонецкую избирательную комиссию из-за отзыва депутатов горсовета» редакція видання «Первая полоса» розповсюдило таке твердження: «Ссылаясь на правомерность действий городской избирательной комиссии и нормы действующего законодательства, ЦИК постановила жалобы депутатов оставить без рассмотрения по существу». Це твердження не відповідає дійсності, жодного слова про правомірність дій виборчої комісії в Постанові ЦВК не має. Навпаки, у тексті Постанови викладені факти неправомірних дій виборчої комісії, і зазначено, що ЦВК не є суб’єктом розгляд цєїу скарги, оскільки вона не відноситься до виборчого процесу. Така скарги має розглядатися у судовому порядку. Сєвєродонецька міська рада радить жителям Сєвєродонецька обережно відноситись до новин, які поширює видання «Первая полоса».

Постанова ЦВК від 14.02.2020р. №36 доступна на Інтернет-сторінці ]]>https://act.cvk.gov.ua/acts/pro-skargi-aleksandrova-so-kuzminova-yuk-pilipenka-va-sherstyuka-da-pienzova-of-kochinoi-yus-gavrilenka-aa-kunitsi-sp-staritskogo-vo-grachovoi-tv-letyuchoi-ll-shatrovoi-lv-voytenka-sa-miezientseva-gv.html]]>, наводимо текст цієї Постанови:

До Центральної виборчої комісії 3 лютого 2020 року надійшли скарги Александрова Сергія Олександровича, Кузьмінова Юрія Кіндратовича, Пилипенка Віктора Анатолійовича, Шерстюка Дмитра Анатолійовича, Пєнзова Олександра Федоровича, Кочиної Юлії Сергіївни, Гавриленка Андрія Анатолійовича, Куниці Сергія Павловича, Старицького Владислава Олександровича, Грачової Тетяни Вікторівни, Летючої Лариси Леонідівни, Шатрової Людмили Василівни, Войтенка Сергія Анатолійовича, Мєзєнцева Геннадія Володимировича, Височина Андрія Юрійовича, Чмирьової Ганни Іванівни, Лагунова Євгена Володимировича, Мартиненко Ольги Олександрівни, а також 5 лютого 2020 року – Матохіна Юрія Вікторовича та Ткачука Вячеслава Петровича, суб’єктом оскарження в яких визначено Сєвєродонецьку міську виборчу комісію Луганської області (далі – Сєвєродонецька міська виборча комісія).

У скаргах суб’єкти звернення просять визнати неправомірною бездіяльність Сєвєродонецької міської виборчої комісії, яка не поінформувала їх про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою та не вжила визначених законом заходів у зв’язку з порушенням статей 38 – 40 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” під час проведення зборів виборців; прийняти рішення про припинення ініціативи щодо відкликання суб’єктів звернення як депутатів Сєвєродонецької міської ради Луганської області (далі – Сєвєродонецька міська рада) через грубе порушення нею Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” під час проведення зборів виборців.

Свої вимоги суб’єкти звернення зі скаргою обґрунтовують тим, що Сєвєродонецькою міською виборчою комісією у ході реалізації процедури відкликання депутатів Сєвєродонецької міської ради Александрова С.О., Кузьмінова Ю.К., Пилипенка В.А., Шерстюка Д.А., Пєнзова О.Ф., Кочиної Ю.С., Гавриленка А.А., Куниці С.П., Старицького В.О., Грачової Т.В., Летючої Л.Л., Шатрової Л.В., Войтенка С.А., Мєзєнцева Г.В., Височина А.Ю., Чмирьової Г.І., Лагунова Є.В., Мартиненко О.О., Матохіна Ю.П., Ткачука В.П. за народною ініціативою не дотримано вимог статей 38 – 40 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”.

Суб’єкти звернення, зокрема, вказують на те, що на порушення пункту 3 частини другої, частини третьої статті 38 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” рішення про внесення пропозиції щодо відкликання їх як депутатів Сєвєродонецької міської ради за народною ініціативою приймалося на зборах виборців кількістю, що становила менше 300 осіб; не були повідомлені не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців про дату, місце та час їх проведення регіональні та/або місцеві засоби масової інформації; усупереч статті 39 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” головою Сєвєродонецької міської виборчої комісії, а у разі його відсутності – заступником голови, а у разі відсутності голови та його заступника – секретарем цієї виборчої комісії не було поінформовано скаржників про внесення пропозиції щодо відкликання їх як депутатів Сєвєродонецької міської ради за народною ініціативою; зборами виборців не встановлено форм підписних листів для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутатів Сєвєродонецької міської ради, як це передбачено частиною третьою статті 40 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”. Натомість зборами виборців було встановлено форму одного підписного листа для збирання підписів на підтримку пропозиції про відкликання 25 депутатів указаної ради.

Крім того, як зазначає у своїй скарзі Кузьмінов Ю.К., рішення про внесення пропозиції щодо відкликання його як депутата Сєвєродонецької міської ради за народною ініціативою на зборах виборців взагалі не приймалося.

Також суб’єкти звернення зі скаргою зауважують, що Сєвєродонецька міська виборча комісія, отримавши інформацію про зазначені вище факти порушень із заяви депутата Сєвєродонецької міської ради Грачової Т.В., не розглянула їх на своєму засіданні та не прийняла рішення про припинення ініціативи щодо відкликання їх як депутатів указаної ради згідно з частиною шостою статті 41 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”.

На підтвердження викладених доводів до скарг Кузьмінова Ю.К., Пєнзова О.Ф., Гавриленка А.А., Куниці С.П., Грачової Т.В., Войтенка С.А., Мєзєнцева Г.В., Височина А.Ю., Чмирьової Г.І., Лагунова Є.В., Мартиненко О.О. додано копії постанови Сєвєродонецької міської виборчої комісії від 12 листопада 2015 року № 109 “Про реєстрацію обраних депутатів Сєвєродонецької міської ради Луганської області”, до скарг Кочиної Ю.С., Летючої Л.Л. та Матохіна Ю.В. – копії постанови Сєвєродонецької міської виборчої комісії від 18 листопада 2015 року № 121 “Про реєстрацію обраних депутатів Сєвєродонецької міської ради Луганської області”, до скарг Шерстюка Д.А., Пилипенка В.А., Шатрової Л.В., Александрова С.О., Старицького В.О., Ткачука В.П. – копії постанов від 22 лютого 2016 року № 1 “Про реєстрацію депутата Сєвєродонецької міської ради”, від 30 березня 2016 року № 07 “Про реєстрацію обраного депутата Сєвєродонецької міської ради VII скликання наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої організації Політичної Партії “Опозиційний блок”, від 12 квітня 2016 року № 10 “Про реєстрацію обраного депутата Сєвєродонецької міської ради VII скликання, наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої організації Політичної партії “Опозиційний блок”, від 30 січня 2018 року № 5 “Про визнання Пригеби Григорія Валентиновича таким, який відмовився від депутатського мандата Сєвєродонецької міської ради Луганської області та визнання обраним депутатом Сєвєродонецької міської ради Луганської області наступного за черговістю кандидата від місцевої організації Радикальна партія Олега Ляшка”, від 3 грудня 2018 року № 20 “Про визнання обраним депутатом Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання від Політичної партії “Радикальна партія Олега Ляшка”, від 23 січня 2018 року № 2 “Про реєстрацію Ткачука Вячеслава Петровича депутатом Сєвєродонецької міської ради Луганської області VII скликання” відповідно.

Крім того, до скарг додано копії заяви депутата Сєвєродонецької міської ради Луганської області Грачової Т.В. від 28 січня 2020 року, адресованої Сєвєродонецькій міській виборчій комісії з відміткою секретаря вказаної виборчої комісії про її отримання.

Вивчивши скарги Александрова С.О., Кузьмінова Ю.К., Пилипенка В.А., Шерстюка Д.А., Пєнзова О.Ф., Кочиної Ю.С., Гавриленка А.А., Куниці С.П., Старицького В.О., Грачової Т.В., Летючої Л.Л., Шатрової Л.В., Войтенка С.А., Мєзєнцева Г.В., Височина А.Ю., Чмирьової Г.І., Лагунова Є.В., Мартиненко О.О., Матохіна Ю.П., Ткачука В.П. з доданими до них документами, Центральна виборча комісія зазначає.

Порядок подання скарг до Комісії та порядок і строки їх розгляду Комісією регламентовано статтями 14, 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”.

Зокрема, згідно з частиною третьою статті 14 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” скаргою є звернення, в якому міститься інформація про порушення законодавства України про вибори і референдуми та вимога забезпечити реалізацію і захист виборчих прав, права на участь у референдумі, законних інтересів суб’єктів виборчого і референдумного процесів, поновити порушені виборчі права та право на участь у референдумі.

Частиною четвертою зазначеної статті передбачено, що скарги, які стосуються виборів чи референдумів та/або подані під час відповідного виборчого процесу або процесу референдуму, подаються до Комісії у порядку та строки, встановлені відповідним законом. Скарги, що не стосуються виборів чи референдумів та/або подані не під час такого виборчого процесу або процесу референдуму, подаються до Комісії у порядку та строки, встановлені Законом України “Про звернення громадян” та іншими законами України, з особливостями, встановленими частиною десятою цієї статті.

Частиною четвертою статті 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” визначено, що скарги, що стосуються виборів чи референдуму та подані під час виборчого процесу або процесу референдуму, розглядаються Комісією у порядку та строки, встановлені відповідним законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдуму та/або подані не під час такого виборчого процесу або процесу референдуму, розглядаються Комісією на загальних підставах, установлених Законом України “Про звернення громадян” та іншими законами України.

Враховуючи викладене, Центральна виборча комісія зазначає, що відповідно до частин першої, третьої статті 20, частини першої статті 25 Закону України “Про місцеві вибори” (далі – Закон), який з 1 січня 2020 року згідно з підпунктом 3 пункту 2 розділу XXXXII “Прикінцеві та перехідні положення” Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) втратив чинність, крім деяких його положень, а також частин першої, четвертої статті 33, частини першої статті 206 Кодексу територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень та у порядку, передбачених законами України, забезпечує організацію та проведення місцевих виборів.

За змістом статті 25 Закону та статті 206 Кодексу повноваження територіальних виборчих комісій визначено законами України.

Зокрема, розділом V Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” на територіальну виборчу комісію покладено виконання окремих повноважень, пов’язаних з відкликанням депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Центральна виборча комісія звертає увагу, що відкликання депутата місцевої ради виборцями у порядку, встановленому Законом України “Про статус депутатів місцевих рад”, є однією з підстав для дострокового припинення повноважень такого депутата (пункт 1 частини першої статті 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”). Процедура відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою, під час якої територіальні виборчі комісії здійснюють окремі повноваження, не належить до етапів виборчого процесу, відбувається після проведення відповідних місцевих виборів та набуття обраними депутатами місцевих рад своїх повноважень.

З огляду на вказане Центральна виборча комісія констатує, що подані Александровим С.О., Кузьміновим Ю.К., Пилипенком В.А., Шерстюком Д.А., Пєнзовим О.Ф., Кочиною Ю.С., Гавриленком А.А., Куницею С.П., Старицьким В.О., Грачовою Т.В., Летючою Л.Л., Шатровою Л.В., Войтенком С.А., Мєзєнцевим Г.В., Височиним А.Ю., Чмирьовою Г.І., Лагуновим Є.В., Мартиненко О.О., Матохіним Ю.П., Ткачуком В.П. скарги стосовно порушень законодавства України Сєвєродонецькою міською виборчою комісією у ході реалізації нею повноважень щодо відкликання суб’єктів звернення як депутатів Сєвєродонецької міської ради за народною ініціативою є скаргами, що не стосуються виборів та подані не під час виборчого процесу, а отже, їх розгляд повинен здійснюватися на загальних підставах, установлених Законом України “Про звернення громадян” та іншими законами України.

При цьому Комісія зауважує, що відповідно до статті 46 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” рішення, дії або бездіяльність виборчої комісії, окремих осіб, які входять до її складу, можуть бути оскаржені у порядку, встановленому законом про місцеві вибори.

Розділом XIII Закону регламентувалося оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються місцевих виборів. Натомість положень, які б визначали порядок розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність територіальної виборчої комісії щодо реалізації нею повноважень під час процедури відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою, Закон не містив.

Так само Кодексом унормовано лише оскарження рішень, дій чи бездіяльності, зокрема, виборчих комісій та їх членів, що стосуються виборчого процесу.

За таких обставин визначена Кодексом процедура оскарження рішень, дій чи бездіяльності територіальних виборчих комісій також не може бути застосована для подання та розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність цих комісій щодо реалізації ними передбачених Законом України “Про статус депутатів місцевих рад” повноважень під час процедури відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою.

Відповідно до частин першої та другої статті 1 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” Комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених законами України. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, та комісій з місцевих референдумів.

Згідно з частиною другою статті 3 Закону України “Про Центральну виборчу комісію” Центральна виборча комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Відповідно до покладених повноважень Центральна виборча комісія, зокрема, забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, приймає роз’яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми (частина перша статті 2, частина друга статті 16, пункти 1 – 5 статті 17 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”).

Повноваження Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки та проведення місцевих виборів визначено статтями 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, статтею 24 Закону та статтею 205 Кодексу.

Пунктом 1 частини першої статті 19 Закону та частиною другою статті 33 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.

Отже, Комісія є комісією вищого рівня щодо територіальних виборчих комісій тільки у частині проведення місцевих виборів та здійснює контроль за дотриманням указаними комісіями лише виборчого законодавства України.

Натомість Закон України “Про статус депутатів місцевих рад” згідно з Конституцією України, Законом України “Про місцеве самоврядування в Україні”, іншими законами України визначає правовий статус депутата місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради, а не організацію і порядок проведення виборів та референдумів.

За таких обставин Комісія не є належним суб’єктом розгляду спорів стосовно правовідносин, які виникають у сфері правового регулювання питань, пов’язаних зі статусом депутатів місцевих рад. Надання правової оцінки здійсненню територіальними виборчими комісіями відповідно до положень Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” своїх повноважень у ході реалізації процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою до компетенції Центральної виборчої комісії не належить.

Водночас Центральна виборча комісія зауважує, що згідно з частиною третьою статті 5 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом. Крім того, Кодекс адміністративного судочинства України надає можливість оскаржити рішення, дії чи бездіяльність територіальної виборчої комісії в судовому порядку.

Відповідно до частини четвертої статті 15 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, якщо розгляд питань, порушених у скарзі, не належить до повноважень Комісії, за рішенням Комісії така скарга залишається без розгляду по суті.

З огляду на зазначене скарги Александрова С.О., Кузьмінова Ю.К., Пилипенка В.А., Шерстюка Д.А., Пєнзова О.Ф., Кочиної Ю.С., Гавриленка А.А., Куниці С.П., Старицького В.О., Грачової Т.В., Летючої Л.Л., Шатрової Л.В., Войтенка С.А., Мєзєнцева Г.В., Височина А.Ю., Чмирьової Г.І., Лагунова Є.В., Мартиненко О.О., Матохіна Ю.В., Ткачука В.П. підлягають залишенню без розгляду по суті.

Враховуючи викладене, відповідно до пункту 1 частини першої, частини третьої статті 19, частин першої, третьої статті 20, статей 24, 25 Закону України “Про місцеві вибори”, частини третьої статті 32, частин першої, другої, четвертої статті 33, статей 205, 206 Виборчого кодексу України, частини першої статті 20 Закону України “Про звернення громадян”, керуючись частинами першою, другою статті 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 – 15, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скарги Александрова Сергія Олександровича, Кузьмінова Юрія Кондратовича, Пилипенка Віктора Анатолійовича, Шерстюка Дмитра Анатолійовича, Пєнзова Олександра Федоровича, Кочиної Юлії Сергіївни, Гавриленка Андрія Анатолійовича, Куниці Сергія Павловича, Старицького Владислава Олександровича, Грачової Тетяни Вікторівни, Летючої Лариси Леонідівни, Шатрової Людмили Василівни, Войтенка Сергія Анатолійовича, Мєзєнцева Геннадія Володимировича, Височина Андрія Юрійовича, Чмирьової Ганни Іванівни, Лагунова Євгена Володимировича, Мартиненко Ольги Олександрівни, Матохіна Юрія Вікторовича, Ткачука Вячеслава Петровича залишити без розгляду по суті.

2. Копію цієї постанови надіслати Александрову С.О., Кузьмінову Ю.К., Пилипенку В.А., Шерстюку Д.А., Пєнзову О.Ф., Кочиній Ю.С., Гавриленку А.А., Куниці С.П., Старицькому В.О., Грачовій Т.В., Летючій Л.Л., Шатровій Л.В., Войтенку С.А., Мєзєнцеву Г.В., Височину А.Ю., Чмирьовій Г.І., Лагунову Є.В., Мартиненко О.О., Матохіну Ю.В., Ткачуку В.П. та Сєвєродонецькій міській виборчій комісії Луганської області.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО





Рейтинг: 
Голосов пока нет