Новий навчальний рік розпочинається
У Сєвєродонецьку відбулася міська серпнева конференція педагогічних працівників. Тема її очної частини – «Створення умов для забезпечення якості освіти в Новій українській школі».
Крім того, педагоги взяли участь ще й у Всеукраїнській веб-конференції «Учені НАПН України – українським вчителям» та панельних дискусіях. Під час останніх розглядалися організаційно-методичні засади нового навчального року, сучасний зміст та пріоритетні напрямки дошкільної освіти, особливості психолого-педагогічного супроводу освітнього процесу та пріоритетні напрямки виховної роботи в умовах реалізації Нової української школи.
На відкриття конференції завітали заступник міського голови Інна Фесенко та начальник фінансового управління міськради Марина Багрінцева.
Інна Валентинівна, яка напередодні відвідала таку ж обласну конференцію, привітала педагогів з початком нового навчального року: «З 1 вересня початкова школа працюватиме в рамках впровадження концепції «Нова українська школа». Новий закон про освіту пропонує фундаментально новий підхід до розвитку педагога і його педагогічної свободи. Зокрема, сформульовано нові засади підвищення кваліфікації вчителів, учитель може самостійно вирішити, яку кількість годин із цього обсягу він використовуватиме для навчання щороку, де саме підвищуватиме свою кваліфікацію. Закон також стимулює вчителів оволодівати новими методиками і технологіями навчання через зовнішню незалежну сертифікацію. Це дасть можливість отримати надбавку у розмірі 20% до заробітної плати.
Увесь попередній рік у Сєвєродонецьку ретельно працювали над тим, щоб запуск реформи був вдалим та надав позитивного поштовху для розвитку системи освіти. Для того, щоб це було максимально успішно, на базі Сєвєродонецького НВК «Спеціалізована школа-колегіум Національного університету «Києво-Могилянська академія» в 2017-2018 навчальному році працювали два пілотних класи. Протягом року за підтримки міської ради, відділу освіти, методичної служби, департаменту освіти, ЛОІППО і громадських організацій здійснювалося навчання педагогів «Нової української школи». На сьогодні ми маємо методичну базу, підготовлених фахівців і певний досвід роботи.
Загалом 45 вчителів, що братимуть перші класи, пройшли підвищення кваліфікації. Державою та Сєвєродонецькою міською радою виділено кошти на закупівлю сучасних парт, меблів, дидактичних матеріалів та комп’ютерного обладнання для Нової української школи (наразі тривають тендерні закупівлі).
Новий навчальний рік буде роком напруженої праці, нових можливостей та змін. Зичу всім сил, наснаги та розвитку в новому навчальному році!».
Потому слово надали заступнику начальника відділу освіти міськради Оксані Бублей, яка й розповіла, як у закладах освіти нашого міста впроваджується Закон «Про освіту». Зокрема, було зазначено, що у Сєвєродонецьку працюють 15 ясел-садків та два підрозділи у складі Борівського НВК та НВК «Гармонія», які забезпечують дошкільну освіту. Діють 21 заклад загальної середньої та шість закладів позашкільної освіти. Незважаючи на несприятливу демографічну ситуацію кількість вихованців дошкільних закладів у місті збільшилася за останні роки на 6,2% (в Україні в цілому – на 3,1%), а учнів загальноосвітніх закладів – на 11% (по Україні – на 4,1%).
Навчальний процес минулого року у Сєвєродонецьку забезпечували 1271 педагогічний працівник: 380 – у дошкільних закладах, 820 – у загальноосвітніх та 71 – у позашкільних. 15% педагогів вже пенсійного віку, 10% – молоді спеціалісти зі стажем роботи до трьох років.
На харчування дітей у школах 2017-2018 навчального року було витрачено 7 млн. 615 тис. грн.
Дошкільною освітою у місті наразі охоплено 99,9% дітей відповідного віку. Черги на отримання місць у дитсадках Сєвєродонецька не існує протягом 11 останніх років, але досягається це за рахунок значного перевантаження груп проти науково обґрунтованих нормативів. Аби вирішити цю проблему ведуться роботи з відкриття додаткових груп у дитсадках № 43, 45, школі №13, але вони ще не закінчені.
За останній час збільшилася кількість дітей, які потребують особливих освітніх послуг, – кожна сьома дитина у дошкільних закладах є дитиною з особливими освітніми потребами. Отже, на перше вересня у дитсадках працюватимуть 26 логопедичних груп, п’ять інклюзивних, чотири групи для дітей з затримкою психічного розвитку. Планується відкриття ще шести подібних груп за підтримки ЮНІСЕФ та є сподівання на відкриття восьми таких груп у дитсадку №43.
Щодо впровадження у місті зручної для батьків системи електронної черги у дитсадочки було зазначено: якщо її ввести зараз, то у найближчі рік-два вона не надасть у Сєвєродонецьку жодного місця, бо за нормативами ці місця відсутні.
Йшлося і про інші проблеми дошкільних закладів: відсутність аудіо- та візуальної техніки, нестачу ігрового та спортивного обладнання, наявність застарілих меблів (вони не оновлювалися по кілька десятків років), брак сучасних засобів навчання тощо.
Щодо школи, то середня наповнюваність шкільних класів становила минулого навчального року 24,7 учня. Найбільшою вона була у школах № 12, 14, багатопрофільному ліцеї (27), найменшою – у школах № 7 (11 учнів) та 20 (18). За перше півріччя 2018 року середня вартість утримання одного учня склала 10 тисяч 589 гривень. Найнижчою вона була у Борівському НВК (7 754 грн.), школі №12 (8 143 грн.), ЗЗСО №10 (8 462 грн.), багатопрофільному ліцеї (8 780 грн.), найвищою – у школах №7 (20 576 грн.) та 20 (15 529 грн.), де низька наповнюваність класів не дозволяє спрямовувати кошти на розвиток, а лише на виплату зарплати та оплату енергоносіїв. Отже, на часі оптимізація витрат.
У школах №1, 5, 10, 11, 14, 18, 20 минулого навчального року було організоване навчання за екстернатною формою. 28 учнів 9-х класів та 62 учня 11-х класів з непідконтрольної території виявили бажання отримати освітній документ у нас; 82 учня-екстерна успішно пройшли річне оцінювання та склали атестацію і отримали документ про освіту відповідного рівня.
1 375 учнів Сєвєродонецька було охоплено поглибленим навчанням з окремих предметів (математика, хімія, біологія, фізика, українська та іноземні мови).
На організацію сучасного освітнього середовища для першокласників – саме з них стартує Нова українська школа – було спрямовано 2 млн. 180 тис. 744 грн. держсубвенції, а ще 934 тис. 605 грн. дофінансувала міська влада.
Щодо освоєння ІТ-технологій у школах міста: маємо 35 комп’ютерних класів, більше третини з них придбані давно і морально застаріли, а на тих, що з’явилися 2017 року, не встановлене ліцензійне програмне забезпечення. Навантаження на один комп’ютер – 27 учнів, і використовують ті комп’ютери не лише на уроках інформатики, а під час вивчення майже всіх шкільних предметів. Без заміни застарілого обладнання сєвєродонецьким загальноосвітнім закладам необхідно 22 навчальних комплекси, а з заміною – 33.
Втім, є і приємні зрушення: у всіх дитсадочків з’явилися власні сайти.
Велика увага останніми роками приділяється інклюзії дітей з особливими потребами. Попереднього навчального року у дев’яти закладах було організоване навчання для 21 такого учня. Першого вересня планується відкрити додатково 11 інклюзивних класів для 16 учнів та перший спеціальний клас для дітей з особливими потребами у школі №4. На допомогу педагогам, які працюють з такими дітьми, та батькам прийнято рішення міської ради про створення у Сєвєродонецьку інклюзивно-ресурсного центру.
Начальник відділу освіти міськради Лілія Талдонова, підсумовуючи зазначене вище, побажала педагогічним працівникам успішної роботи з дітьми, конструктивних діалогів, цікавих дискусій та зустрічей, нових ідей і творчих досягнень: «Також бажаю всім мирного неба над головою, приємних посмішок, гармонії, тепла і нових неймовірних звершень в ім’я процвітання нашого міста та України!».
Ось, мабуть, поки і вся інформація, яка може зацікавити широке коло батьків. Надалі педагоги обговорювали суто фахові питання, за умови вирішення яких суспільство має отримати на виході зі школи людину, яка добре орієнтується у сучасному житті, здатна реалізувати себе, навчатися протягом всього життя і творити нове задля поступу суспільства і розвитку демократії в ньому.
За інф. "СВ"