Як підготуватися до перевірок податківців?

16-01-2025

У зв’язку зі скасуванням мораторію на проведення планових перевірок податкових органів (Закон України  « Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо скасування мораторію на проведення податкових перевірок»    від 09.11.2023 № 3453-IX)    даємо алгоритм Ваших дій.

 1. Регулярний моніторинг  плану проведення планових перевірок

 Регулярний моніторинг  ]]>плану проведення планових податкових перевірок]]>, який готується органами ДПС.   Якщо  компанія потрапила в графік, важливо негайно перевірити місяць початку проведення перевірки, зазначений податківцями, та розпочати підготовку до аудиту завчасно.   

2. Аналіз питань, які будуть ставити податківці.

Що ж буде перевіряти податківець? Достеменний перелік документів, які аналізують контролюючі органи, компанія отримає вже під час безпосереднього проведення податкової перевірки - в форматі офіційного запиту. Відштовхуючись від такого інформаційного запиту, керівник оцінює зони підвищеної уваги ревізорів та потенційних додаткових нарахувань. В той же час, певний прогноз можна сформувати заздалегідь з ]]>Методики проведення перевірки загальних положень податкового та іншого законодавства України, контроль за дотриманням якого покладено на податкові органи]]> (далі – Методика), затвердженої наказом Державної податкової служби України від 09.06.2023  № 444. Методику можна використовувати як неформальну інформаційну базу, на основі якої оцінюється, які ресурси можуть бути застосовані для аналізу та на які операції буде звернуто особливу увагу при перевірці.   

3. Визначення  сильних та слабких позицій компанії з точки зору застосування податкового законодавства

Якщо компанії заздалегідь відомо, що певні господарські операції мають неоднозначне трактування, швидше за все щодо таких операцій можуть виникати спори з контролюючими органами.  

У такому разі підприємство, як варіант, може подати запит на отримання індивідуальної податкової консультації, яка надалі слугуватиме підтверджуючим аргументом коректності підходів до оподаткування операцій. Водночас несприятлива для компанії відповідь у консультації дає змогу своєчасно відкоригувати дані звітності до моменту донарахування зобов'язань податковими органами під час офіційного ауди

4. Перевірка типових операцій компанії   

Типові щоденні операції, ймовірно, здаються зрозумілими та добре налаштованими з точки зору їх оподаткування. Але слід не забувати про мінливість податкового законодавства, через що керівник або інші посадові особи можуть пропустити певні оновлення та застосувати некоректні підходи до нарахування податкових зобов'язань. Оскільки такі операції, вірогідно, складають суттєвий об'єм в загальній системі діяльності, податкові наслідки будуть відповідно значними.   

5. Аналіз документального оформлення операцій.

Варто забезпечити наявність усіх підтверджуючих первинних документів від контрагентів. Особливу увагу податківці звертатимуть на супровідні документи, наприклад, що стосуються використання корпоративних авто, проведення маркетингових активностей та інших суттєвих операцій, щодо яких підприємство визнає витрати в бухгалтерському обліку.   

Якщо компанія застосовує електронний документообіг, слід забезпечити можливість надання копій електронних документів. Окремо слід звернути увагу на повноту пакету документів щодо операцій з нерезидентами (отримання довідок резидентності та бенефіціарного власника доходу від нерезидента;  наявність трансфертної документації).

Не потрібно ігнорувати проведення та формалізацію інвентаризації активів та зобов'язань (]]>Положення про інвентаризацію активів та зобов'язань №879]]>, зареєстрованого  в Міністерстві юстиції України 30 жовтня 2014 р.
за № 1365/26142, ). Відсутність задокументованої інвентаризації може надалі стати негативним аргументом проти компанії у разі захисту своєї позиції в судовому процесі.

 6. ]]>Перевірка контрагентів]]> компанії

Ще одним важливим пунктом є ]]>перевірка контрагентів]]> компанії. Методикою податковим органам рекомендовано приділити особливу увагу аналізу господарських операцій з ризиковими контрагентами. Передбачається, що таке дослідження повинно базуватися на ]]>Постанові №1165]]>, яка регламентує порядок зупинення реєстрації податкових накладних та розрахунків коригувань. Тобто, ПДВ знаходиться під прицілом податківців у контексті виявлення ризикових контрагентів.  

доцільно перевіряти своїх контрагентів на предмет змін їхньої діяльності, зміни податкового режиму (перехід зі спрощеної системи на загальну, отримання статусу платника ПДВ), фінансового стану (ліквідація), згадки в судових рішеннях та інших надзвичайних подій (наприклад, виникнення податкового боргу). 

7. Що ще можуть перевірити? 

Податкові звертають увагу на методологію ведення бухгалтерського обліку та аналізують операції з огляду на правильність застосування стандартів обліку.  

Під час перевірки обов'язковим пунктом у запиті податківців є облікова політика. Облікова політика - це важливий інструмент, який з одного боку може захистити позиції компанії щодо обраного підходу до обліку операцій, а з іншого боку може стати негативним фактором, якщо облікова політика не відображає реальні процеси та підходи компанії або взагалі відсутня.  

Загалом, облікова політика часто цитується у судових рішеннях та є важливим документом для оскарження деяких податкових донарахувань. 

Не слід також забувати, що контролюючі органи не обмежуються податковим законодавством під час планової перевірки. Податківці в межах своєї компетенції здійснюють аналіз дотримання валютного законодавства.  

Зважаючи на нещодавні зміни в законодавстві, внесені ]]>Постановою №1185 від 18 жовтня 2024 року]]>, органи ДПС тепер мають право отримувати інформацію про дотримання платниками встановлених НБУ граничних строків розрахунків за всіма зовнішньоекономічними операціями - як експортними, так і імпортними. Раніше податківці обмежувались лише інформацією про ненадходження валютної виручки.  

8. Залучення зовнішнього консультанта або аудитора

З метою отримання незалежної оцінки стану компанії «зі сторони» в частині податків та бухгалтерського обліку, доцільно залучати зовнішнього консультанта або аудитора.  

Зовнішній експерт може проаналізувати та виявити податкові ризики, спираючись на значний досвід, надати рекомендації щодо зниження негативних наслідків та заощадити ресурси, які витрачаються на проведення самостійного внутрішнього превентивного аудиту.  

9. Призначити відповідального за комунікацію з перевіряючими.

Краще завчасно визначити відповідальних, які будуть вести комунікацію з інспекторами, належним чином оформити їхні повноваження та розробити алгоритм дій під час візиту контролюючих органів