Вплив змін законодавства України на життя мешканців ОСББ

16-01-2019

15.01.2019 року в Ресурсному Центрі підтримки ОСББ було проведено круглий стіл – семінар, з приводу змін діючого законодавства, які впливають на життя мешканців ОСББ.  

             21.12.2018 Національна комісія, що здійснює державне  регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, прийняла постанову за № 2010 "Про внесення змін до Тарифів на електроенергію, що відпускається населенню, з 01 березня 2017 року". Цією постановою виключено примітку, відповідно до якої тарифи на електроенергію, для технічних цілей в багатоквартирних будинках та гуртожитках на технічні цілі (роботу ліфтів, насосів та замково-переговорних пристроїв, що належать власникам квартир багатоквартирного будинку на праві спільної власності) та освітлення дворів, східців і номерних знаків, також електрична енергія, яка витрачається в дачних та дачно-будівельних кооперативах, садових товариствах, гаражно-будівельних кооперативах на технічні цілі (роботу насосів) та освітлення території встановлено на рівні тарифів для населення.

             11.01.2019 після масових акцій протесту та критики в соціальних мережах Національна комісія, що здійснює державне  регулювання  у сферах енергетики та комунальних послуг скасовує постанову від 21 грудня 2018 року № 2010 «Про внесення змін до Тарифів на електроенергію, що відпускається населенню, з 01 березня 2017 року».

              Закон України «Про житлово-комунальні послуги» чітко визначає, що електро- та газопостачання в багатоквартирному будинку здійснюється за індивідуальними договорами, а ОСББ може бути колективним замовником (збирати гроші та розраховуватись) тільки за електричну енергію щодо спільного майна багатоквартирного будинку.

              Основні питання, які повинні бути врегульовані при впровадженні ринку електричної енергії:

   1.     Електроенергія, що споживається у багатоквартирному будинку на роботу інженерних систем та обладнання, освітлення допоміжних приміщень та прибудинкової території – є побутовими потребами побутового споживача.

    2.      ОСББ – побутовий споживач з усіма застереженнями та гарантіями, які декларує держава для побутового споживача під час впровадження ринку електричної енергії.

             Об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об’єднання, ОСББ) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна (стаття 1 Закону про ОСББ).

      ОСББ:

      непідприємницьке товариство і неприбуткова організація;

      не є установою (організацією), яка може бути розпорядником бюджетних коштів як місцевих, так і державного бюджетів;

      не може здійснювати будь-яку підприємницьку діяльність;

      не є і не може бути виконавцем послуг, в тому числі житлово-комунальних послуг, в розумінні Закону України « Про житлово-комунальні послуги».

     Кошти, які розміщуються на рахунку ОСББ, є внесками співвласників багатоквартирного будинку де створене ОСББ, які щомісячно використовуються на потреби належного утримання будинку та прибудинкової території (спільного майна).

      Розмір внесків визначається виключно рішенням загальних зборів ОСББ.

      Згідно зі статтею 4 Закону «Про ОСББ», якою визначено мету створення об’єднання та його статус, ОСББ створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов’язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.

      Статтею 22 Закону «Про ОСББ» передбачено, що для забезпечення утримання та експлуатації багатоквартирного будинку, користування спільним майном у такому будинку, включаючи поточний ремонт, утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, водопостачання та водовідведення, теплопостачання і опалення, вивезення побутових відходів, об’єднання за рішенням загальних зборів має право:

      - задовольняти зазначені потреби самостійно шляхом самозабезпечення;

      - визначати управителя, виконавців окремих житлово-комунальних послуг, з якими усі співвласники укладають відповідні договори;

      - виступати колективним споживачем (замовником) усіх або частини житлово-комунальних послуг. 

     Питання самостійного забезпечення об’єднанням експлуатації та утримання багатоквартирного будинку та користування спільним майном у такому будинку регулюються Господарським кодексом України в частині господарчого забезпечення діяльності негосподарюючих суб’єктів.

     Самостійне  забезпечення об’єднанням утримання і експлуатації багатоквартирного   будинку,   користування   спільним   майном  у багатоквартирному   будинку   може   здійснюватися   безпосередньо співвласниками,  а  також шляхом залучення об’єднанням фізичних та юридичних осіб на підставі укладених договорів.

     Об’єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом.

     Основна діяльність ОСББ полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування  спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов’язань, пов’язаних з діяльністю об’єднання.

    Господарче забезпечення діяльності об’єднання може здійснюватися власними силами об’єднання (шляхом самозабезпечення) або шляхом залучення на договірних засадах суб’єктів господарювання.

    Ч.2 ст. 382 ЦКУ усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія у разі державної реєстрації таких прав.

    Власники квартир дво – або багатоквартирних житлових будинків та житлових приміщень  у гуртожитку, незалежно від підстав набуття права власності на такі квартири, житлові приміщення, є співвласниками допоміжних приміщень  у будинку чи гуртожитку, технічного обладнання, елементів зовнішнього благоустрою (рішення Конституційного суду України від  09.11.2011 року №14-рп/2011.

    НОРМАТИВНА БАЗА: СПОЖИВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЇ У МІСЦЯХ ЗАГАЛЬНОГО КОРИСТУВАННЯ

    ЗУ «Про ринок електричної енергії» визначає термін «побутовий споживач» - індивідуальний побутовий споживач (фізична особа, яка використовує електричну енергію для забезпечення власних побутових потреб, що не включають професійну та/або господарську діяльність) або колективний побутовий споживач (юридична особа, створена шляхом об’єднання фізичних осіб - побутових споживачів, яка розраховується за електричну енергію за показами загального розрахункового засобу обліку в обсязі електричної енергії, спожитої для забезпечення власних побутових потреб таких фізичних осіб, що не включають професійну та/або господарську діяльність)";

      “побутові потреби - споживання (використання) електричної енергії для задоволення умов постійного або тимчасового проживання та/або перебування фізичних осіб на об’єкті побутового споживача, включаючи прибудинкову (присадибну територію), у тому числі для індивідуального будівництва (реконструкції) об’єктів приватного домогосподарства, крім потреб підприємницької, господарської діяльності”

      ОСББ має особливий статус, відмінний від інших юридичних осіб, створюється та функціонує як  непідприємницьке  товариство згідно окремого спеціалізованого Закону України «Про ОСББ», має статус неприбутковості, та не є суб’єктом господарювання, не використовує електричну енергію для власних потреб, є населенням, об’єднаним в юридичну особу.

     Крім того, в ході обговорення законодавства були порушені та розглянуті питання благоустрою. На виконання Закону України “Про благоустрій населених пунктів” та “Правил благоустрою території  міста Сєвєродонецька та населених пунктів, що входять до складу Сєвєродонецької міської ради”,  затверджених рішенням сесії Сєвєродонецької міської ради № 2122 від 22.05.2008 року:

    1) обов’язок по механізованому та ручному прибиранню територій, вчинення протиожеледних заходів, а саме — дворів, тротуарів, покриття проїзної частини, прибудинкової території будівель, що утримуються об’єднанням співвласників багатоквартирного будинку - покладається на об’єднання співвласників багатоквартирного будинку;

     2) зимове прибирання відповідних територій повинне забезпечувати нормальний рух пішоходів та транспорту і включати:

        - підмітання та зсув снігу. Роботи по прибиранню снігу та льоду необхідно починати з настанням снігопаду. Від снігу та льоду в першу чергу очищають тротуари, дороги до під’їздів житлових будинків, люки водопровідних і каналізаційних колодязів;

        - під час ожеледиці необхідно посипати тротуари, переходи через вулиці, спуски. Підйоми речовинами, що виключають ковзання. При таненні снігу та льоду мокрий сніг, пісок та бруд очищають;

    3) мати власний необхідний для прибирання снігу і льоду ручний інвентар (лопати металеві або дерев’яні, мітли, кригоруби), достатній запас матеріалу для посипання з метою своєчасного проведення протиожеледних заходів;

     4) негайно очищати дахи, карнизи та інші елементи будинків, споруд, будівель від снігу та бурульок із дотриманням застережних заходів щодо безпеки руху пішоходів, не допускаючи пошкодження покрівель будинків і споруд, зелених насаджень, електромереж, рекламних конструкцій тощо; огороджувати небезпечні місця на тротуарах, переходах; вивозити сніг та бурульки, що зняті з дахів, карнизів та інших елементів будинків, споруд, будівель протягом доби.

       Згідно п.5.1.5. “Правил благоустрою території міста Сєвєродонецька”   встановлено    наступні межі закріпленої для прибирання території:   для підприємств житлосервісу, ОСББ: у середині кварталів — рівномірним розподілом територій між будинками ( спорудами), з боку вулиц і  - до бортового каменя вулиці.

 

Начальник відділу розвитку ОСББ, реформування ЖКГ та економічного аналізу Красюк Р.О.