Ви тут:

Економічне обґрунтування зміни тарифів на послуги з утримання   будинків та прибудинкових територій

09-09-2016
Категорія: 

Сьогодні житлове господарство міста переживає значні труднощі.  Стан житлових будинків без капітальних ремонтів погіршується,  реновація будівель не проводилась десятиліттями. Величезних фінансових ресурсів, які необхідні для такої реновації, немає ні у державному, ні у місцевих бюджетах. Збільшується вік  житлового фонду, в «старій» частині міста все більша частина  будинків переходить до категорії  «ветхого житлового фонду».

Переважна частина житлового фонду (частка приватизованого житлового фонду у місті складає 93%) уже не є власністю територіальної громади. До повного переходу до об’єднань співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ) пройде ще чималий час. Із 806 житлових будинків тільки у  78 (13,1 %) створені ОСББ, тому Законом України «Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку» до прийняття співвласниками рішення про форму управління будинком послуги з утримання будинків в місті буде надавати комунальне підприємство «Житлосервіс «Світанок».

На даний час на підприємстві діють  тарифи на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій затверджені рішенням Сєвєродонецької міської ради №1831 від 23.09.2008 р. із змінами та доповненнями, внесеними  рішенням №1198 від 13.10.2010р., які в залежності від категорії будинків дорівнюють від 1,30 до 1,82 грн./м2  з ПДВ. Тарифи є збитковими, що приводить до необхідності скорочувати витрати, погіршувати якість надання послуг. З кінця 2015 року резерв зменшення витрат вичерпано, кількість і якість послуг зведено до мінімуму, але і в таких умовах зважаючи на великий відсоток неплатежів підприємства ЖКГ перебувають на межі банкрутства.

СТРУКТУРА ДІЮЧОГО ТАРИФУ на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, вартість їх складових, коп./м2

 

Прибирання сходових клітин

9,3

Прибирання прибудинкової території:

 

- у будинках без сміттєвих камер

21,5

- у будинках з сміттєвими камерами

19

Освітлення місць загального користування і підвалів та підкачування води

8,45

Електроенергія для роботи ліфтів

5,41

Поточний ремонт

 

Поточний ремонт 9-ти поверхових будинків:

 

а) з м’якою покрівлею

29,11

б) з шиферною покрівлею,

в тому числі:

41,15

- ремонт м’якої покрівлі / шиферної

14,96/27,0

- ремонт під’їздів

8,51

- ремонт стінових фасадних будівель

2

- утримання транспорту

2,6

- обслуговування димовентканалів

0,98

- дитячих майданчиків

0,06

Поточний ремонт 6-ти та нижче поверхових будинків:

 

а) з м’якою покрівлею

30,88

б) з шиферною покрівлею, в тому числі:

42,92

- ремонт м’якої покрівлі / шиферної

14,96/27,0

- ремонт під’їздів

10,28

- ремонт стінових фасадних будівель

2

- утримання транспорту

2,6

- обслуговування димовентканалів

0,98

-  дитячих майданчиків

0,06

Підготування житлових будинків експлуатації в осінньо- зимовий період:

3,06

- ремонт дверей, вікон, заготівка пісчано-соляної суміші

2,57

- закладення температурних швів

0,49

Витрати на  дератизацію і дезінсекцію

0,65

Технічне обслуговування ліфтів

36,19

Технічне обслуговування:

52,58

- ВБМ холодного водопостачання

18,58

- ВБМ опалення

22,5

- ВБМ гарячого водопостачання

11,5

Послуги аварійної служби

11

 Інші прямі витрати:

7,1

- інформаційні послуги

5

- утримання паспортистів

1,56

- выдрахування на соц. заходи

0,54

 

РАЗОМ ТАРИФ (грн./м2)

 

У будинках з м’якою покрівлею, гарячим водопостачанням,  не обладнаних  ліфтами та сміттєпроводом

1,4452

 

 У будинках з м’якою покрівлею, гарячим водопостачанням, з сміттєпроводом, але не обладнаних  ліфтами

1,4202

 

У будинках з м’якою покрівлею, гарячим водопостачанням, обладнаних  ліфтами та сміттєпроводом (без урахування квартир перших поверхів)

1,8185

 

У будинках з шиферною покрівлею, гарячим водопостачанням,  не обладнаних  ліфтами та сміттєпроводом

1,5656

 

У будинках з м’якою покрівлею, обладнаних газ. колонками   та не обладнаних  ліфтами та сміттєпроводом

1,3302

 

У будинках з шиферною покрівлею, обладнаних газ. колонкою та   не обладнаних  ліфтами та сміттєпроводом

1,4506

 

у будинках з шиферною покрівлею, гарячим водопостачанням, з сміттєпроводом, але не обладнаних  ліфтами

1,5406

 

у будинках з м’якою покрівлею, обладнаних газ. колонками та сміттєпроводом, але не обладнаних  ліфтами

1,3052

 

у будинках з шиферною покрівлею, обладнаних газ. колонками, з сміттєпроводом, але не обладнаних  ліфтами

1,4256

 

Основною причиною збиткової діяльності по наданню послуг з утримання будинків та прибудинкових територій є економічні чинники,  які не залежать від підприємства. Зазначена проблема обумовлена тим, що за період з 2008 року суттєво, в 3 рази підвищилась мінімальна заробітна плата робітників, в 7 разів вартість паливо-мастильних матеріалів,  в 5,3 рази електроенергії, зросли ціни на матеріали для ремонтних робіт. Крім того, у зв’язку із подорожчанням комплектуючих до ліфтів та заробітної плати обслуговуючого персоналу, значно дорожчає послуга з експлуатації ліфтів. Враховуючи вищеназвані чинники та потребу в забезпеченні беззбиткової діяльності комунальних підприємств для того, щоб вони виконували свої функції повному обсязі, існує необхідність у перегляді діючих тарифів та приведення їх до економічно обґрунтованих витрат .

Вартість послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій визначено на основі планових (нормативних) витрат окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників послуг, що повинні надаватися в будинку для забезпечення санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків з урахуванням Примірного переліку послуг, що визначений Постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 року № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги».

У проекті нових тарифів враховано наступні послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

СТРУКТУРА тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які надаються комунальним підприємством «Житлосервіс «Світанок»

№п/п

Перелік робіт з утримання будинків  і споруд та прибудинкових територій

Тариф з ПДВ, грн./м2

ОБОВ’ЯЗКОВІ ПОСЛУГИ

1.

Прибирання прибудинкової території, в т.ч. скошування трави, прибирання снігу, утримання зелених насаджень.

0,3709

2.

Технічне обслуговування та поточний ремонт ліфтів.

1,657

3.

Технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньобудинкових  систем гарячого водопостачання.

0,72

4.

Технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньобудинкових систем централізованого опалення.

5.

Технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньобудинкових систем холодного водопостачання.

0,279

6.

Технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньобудинкових систем водовідведення.

7.

Технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньобудинкових систем зливової каналізації.

8.

Технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньобудинкових мереж електропостачання та електрообладнання.

0,043

9.

Ліквідація аварій на внутрішньобудинкових та внутрішньоквартирних інженерних мережах у неробочий час доби, у вихідні та святкові дні.

0,24

10.

Обслуговування димових та вентиляційних каналів.

0,0237

11.

Освітлення місць загального користування і підвалів, енергопостачання ліфтів,  підкачування води.

0,2402

12.

Інформаційні послуги

0,1375

                                                                                           Всього:

3,7113

ПЕРШОЧЕРГОВІ ПОСЛУГИ

1.

Прибирання сходових кліток.

2.

Поточний ремонт конструктивних елементів  будинків.

ДОДАТКОВІ ПОСЛУГИ

1.

Прибирання підвалів, технічних поверхів та покрівель.

2.

Дератизація (за наявності підвалу).

3.

Дезінсекція.

4.

Утримання та поточний ремонт елементів зовнішнього упорядження будинку, що розміщені на закріпленій в установленому порядку прибудинковій території (в тому числі спортивних, дитячих та інших майданчиків).

ПРИМІТКИ

1.

Передбачається можливість відмови від першочергових та додаткових послуг.

2.

Першочергові та додаткові  послуги нараховуються за фактом надання згідно акту виконаних робіт.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Під час розрахунку нормативних витрат використовувались технічні характеристики будинків, враховувались середньомісячні витрати з оплати праці, відрахуванням соціальних внесків, матеріальні витрати окремо за статтями експлуатаційних витрат, діючі ціни на паливно-енергетичні та матеріальні ресурси, накладні витрати, обов’язкові платежі.

Утримання виробничого персоналу, необхідного для належного утримання будинку та прибудинкової території, розраховані відповідно до Норм часу та матеріально-технічних ресурсів, норм обслуговування для робітників при утриманні будинків, споруд і прибудинкових територій, затверджених Наказом Мінрегіону України від 25.12.2013 р. № 603.

У статтях витрат враховано наступне :

— Матеріальні витрати включають матеріали, що використовуються для прибирання прибудинкової території, для технічного обслуговування та поточного ремонту внутрішньобудинкових систем гарячого та холодного водопостачання, водовідведення, централізованого опалення, освітлення місць загального користування. Витрати визначаються на основі фактичних витрат минулого року та діючих цін на період формування тарифу. Відповідно до стандартів бухгалтерського обліку на матеріальні витрати нараховуються транспортно-заготівельні витрати.

— Витрати на оплату праці та загальнообов’язкове державне соціальне страхування розраховані у відповідності до затвердженого переліку послуг та нормативної кількості задіяного персоналу. Мінімальна заробітна плата з 01.05.2016р становить 1450 грн. ( з 01.12.2016 р. – 1600 грн.), в діючому тарифі врахована заробітна плата в розмірі 625 грн., тому зростання по цій статті сягає 2,3-2,6 рази.

— Витрати на технічне обслуговування ліфтів та диспетчеризації ліфтів .

Дану послугу надає організація КП «Сєвєродонецькліфт». В місті 111 житлових будинки обладнані ліфтами. Із наявної кількості 432-ох ліфтів на даний час відпрацювали свій гарантійний термін експлуатації  391, а до 2017 року ця кількість збільшиться ще на 20. Отже в місті вже буде налічуватись 412 ліфтів, які відпрацювали граничний 25-річний термін.

Розрахунки витрат по даній послузі надані на розгляд органу місцевого самоврядування для прийняття рішення про включення їх до тарифу. Зростання по послузі «технічне обслуговування ліфтів» в тарифі на послуги з утримання будинків становить майже в 3 рази.

— Витрати на електроенергію.

Зростання тарифу на електроенергію згідно наказу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 220 від 26.02.2015 р. призвело до збільшення витрат по статтях «Освітлення місць загального користування і підвалів, енергопостачання ліфтів,  підкачування води» відповідно в 4,1 раза (вартість в діючому тарифі - 0,2436 грн/кВт.год, вартість в плановому тарифі – 0,99 грн/ кВт.год). З 01.09.2016 р. очікується чергове підвищення вартості електроенергії до 1,29 грн/ кВт.год.

Тариф на «Енергопостачання ліфтів» розрахований по середній кількості 240 кВт/год споживання електроенергії для одного ліфта .

— Загальновиробничі витрати.

 До загальновиробничих витрат включені витрати, пов’язані з управління виробництвом, які складаються з матеріальних витрат, витрат на оплату праці та загальнообов’язкове державне соціальне страхування, витрат на послуги автотранспорту та інших витрат.  Витрати на оплату праці розраховані згідно штатного розпису КП «Житлосервіс «Світанок». В середньому на одного працюючого на підприємстві припадає 6270,7 м2 обслуговуваної площі житлового фонду.

— Адміністративні витрати.

 До адміністративних витрат включені розрахунки на заробітну плату частини апарату управління, амортизацію основних засобів, витрати на послуги автотранспорту, витрати пов’язані із сплатою податків, зборів, оплату послуг банків, зв’язку, консультаційних та юридичних послуг, послуг з програмного забезпечення, комунальних послуг на власні потреби, придбання канцелярських матеріалів, паперу та періодичні видання.

Для беззбиткової роботи підприємства та на врахування подальшого зростання цін та рівня інфляції є необхідністю встановлення рентабельності послуги в межах 5% .

Висновок:

Протягом багатьох років тарифи на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій штучно утримувалися на необґрунтовано низькому рівні. При цьому витрати житлово-експлуатаційних підприємств зросли у рази, в тому числі за рахунок підвищення Державою тарифів на енергоносії. Результат - старе, неефективне обладнання, зношені мережі, величезні втрати, неякісні послуги. Планомірне приведення тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій до рівня, що покриває економічно обґрунтовані витрати підприємства є необхідним кроком для забезпечення надання послуг належної якості та кількості.

Враховуючи зростання наведених економічних чинників ,що не залежать від підприємства, та розрахунків складових тарифу на утримання будинків та прибудинкових територій, тариф в будинках в залежності від ступеню благоустрою пропонується в розмірі 2,05 - 3,71 грн/м2 з ПДВ, при попередньому тарифі – 1,30 -  1,82 грн./м2 з ПДВ. Але і ці тарифи не враховують неплатежі споживачів. Марно підвищувати тарифи коли вони не будуть сплачені. Тому особливу увагу буде приділено дисципліні платежів, буде запроваджено постійну систему стягнення заборгованості за послуги як в судовому, так і позасудовому порядку, в тому числі накладення стягнення на майно боржників включаючи квартири. 

Підвищення тарифів на послуги з утримання будинків буде компенсоване через пільги та субсидії. У Державі передбачені механізми захисту соціально вразливих і незахищених верств населення. Перш за все це субсидії, які безперешкодно може оформити кожна родина, витрати якої на житлово-комунальні послуги перевищують встановлений законодавством рівень. Таким чином,  підвищення  вартості послуг ніяк не відіб'ється на пенсіонерах і малозабезпечених громадянах. Фінансування витрат, пов'язаних з наданням населенню компенсації додаткових витрат на оплату житлово-комунальних послуг в умовах підвищення цін і тарифів на послуги, здійснюватиметься за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам.

Крім того, у відповідності до Закону України «Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку» співвласники у будь-який час мають право визначитись із формою управління будинком і спільно вирішувати питання проведення поточного і капітального ремонтів, реконструкції, реставрації, технічного переоснащення спільного майна багатоквартирного будинку та визначення підрядників для виконання таких робіт.

Управління ЖКГ міської ради





Рейтинг: 
1
Средняя: 1 (1 оценка)