Ви тут:

З 1 січня 2022 року введено в дію Закон України «Про основи національного спротиву»

29-12-2021
Категорія: 

Ухвалення Верховною Радою Закону України «Про основи національного спротиву» та про зміни до Закону України «Про чисельність Збройних Сил України» стало знаковою подією, яка дозволяє максимально швидко підвищити обороноздатність держави.

Ініціатором цих законопроектів став Президент України Володимир Зеленський, який вніс їх на розгляд парламенту як невідкладні. До розробки документів були долучені представники різних силових відомств, ветеранських організацій, волонтери, експерти.

Ухвалені конституційною більшістю закони передбачають створення системи національного спротиву в Україні, що стане потужним сигналом усьому світу, що наша країна буде оборонятись і ніколи більше не допустить подій 2014 року.

Закон «Про основи національного спротиву» підтримало 313 народних обранців. Він визначає правові та організаційні засади національного спротиву, основи його підготовки та ведення, завдання й повноваження сил безпеки та сил оборони з питань національного спротиву. Він передбачає розвиток територіальної оборони та руху опору, впровадження системи підготовки громадян України до національного спротиву.

Закон № 1702-IX «Про основи національного спротиву» набрав чинності 1 серпня 2021 року та вводиться в дію з 1 січня 2022 року. Документ було офіційно опубліковано в газеті «Голос України» 31 липня.

Установлено, що національний спротив - комплекс заходів, які організовуються та здійснюються з метою сприяння обороні України шляхом максимально широкого залучення громадян України до дій, спрямованих на забезпечення воєнної безпеки, суверенітету і територіальної цілісності держави, стримування і відсіч агресії та завдання противнику неприйнятних втрат, з огляду на які він буде змушений припинити збройну агресію проти України.

Законом також визначено:

- склад, мету і завдання національного спротиву;

- основи побудови, організації і ведення територіальної оборони та руху опору;

- порядок підготовки громадян України до національного спротиву;

- організацію системи керівництва національним спротивом;

- порядок формування та комплектування військових частин Сил територіальної оборони Збройних Сил України, добровольчих формувань територіальних громад та руху опору;

- повноваження сил безпеки та сил оборони, державних органів, органів місцевого самоврядування з питань національного спротиву;

- порядок підготовки, розгортання та ведення територіальної оборони України;

- фінансування та матеріально-технічне забезпечення національного спротиву;

- соціальний і правовий захист осіб, які беруть участь у національному спротиві;

- відповідальність за порушення законодавства та інших нормативно-правових актів з питань національного спротиву.

Фінансування та матеріально-технічне забезпечення національного спротиву планується здійснювати за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, місцевих бюджетів, а також з інших не заборонених законодавством України джерел.

Складовими національного спротиву в Законі визначено територіальну оборону, рух опору та підготовку громадян України до національного спротиву.

Рух опору - система воєнних, інформаційних і спеціальних заходів, організація, планування, підготовка і підтримка яких здійснюється з метою відновлення державного суверенітету і територіальної цілісності під час відсічі збройної агресії проти України.

Територіальна оборона ґрунтується на принципах територіальності, масовості, мінімального часу на розгортання та приведення підрозділів територіальної оборони у готовність до дій, єдиноначальності, централізації управління та децентралізації і контрольованої автономності застосування сил і засобів територіальної оборони, активності, рішучості та безперервності ведення територіальної оборони, наполегливості у досягненні мети територіальної оборони, узгодженого, спільного застосування сил і засобів, залучених до ведення територіальної оборони, безперервності взаємодії сил і засобів територіальної оборони, всебічного врахування і повного використання моральних та психологічних факторів.

Вона складається з військової, цивільної та військово-цивільної складових. Військова складова територіальної оборони включає органи військового управління, військові частини Сил територіальної оборони Збройних Сил України, інші сили і засоби сил безпеки та сил оборони, які залучаються до виконання завдань територіальної оборони.

Цивільна складова територіальної оборони включає державні органи, органи місцевого самоврядування, які залучаються до територіальної оборони.

Військово-цивільна складова територіальної оборони включає штаби зон (районів) територіальної оборони та добровольчі формування територіальних громад, які залучаються до територіальної оборони.

Заходи з організації, планування і підготовки руху опору здійснюються в мирний час та особливий період. Ведення руху опору здійснюється з настанням особливого періоду на тимчасово окупованій території України, території України, яка захоплена агресором (противником) під час збройної агресії проти України.

Визначено, що основою підготовки громадян України до національного спротиву є їх загальновійськова підготовка, яка організовується за територіально-зональним принципом, ґрунтується на засадах високої мотиваційної привабливості та узгоджується з процесом трансформації системи комплектування за призовом відповідно до принципів та найкращих практик держав - членів НАТО.

Загальновійськова підготовка громадян України полягає в опануванні базовими загальновійськовими знаннями, практичними вміннями і навичками та поділяється на початкову і базову підготовку.

Початкова підготовка організовується центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти і науки, разом з Міністерством оборони та проводиться в закладах загальної середньої освіти. У літній час проводиться військово-патріотична підготовка в ігровій формі у літніх таборах.

Базова підготовка організовується Міністерством оборони разом з іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади та проводиться з громадянами України, які досягли 18-річного віку та не проходять військову службу в Збройних Силах України, інших утворених відповідно до законів України військових формуваннях, службу в правоохоронних органах, шляхом проведення періодичних навчальних зборів, занять, курсів.

Також парламентарі 312 голосами ухвалили Закон№ 1703-IX «Про внесення зміни до статті 1 Закону України «Про чисельність Збройних Сил України», який набрав  чинності 1 серпня 2021 року щодо збільшення чисельності Збройних Сил України у зв'язку із прийняттям Закону України «Про основи національного спротиву», яким передбачено збільшення граничної чисельності ЗСУ на 11 тисяч, 10 тисяч з яких – територіальна оборона та одна тисяча – спецпризначенці, а загальна чисельність Збройних Сил України становитиме 261 000 осіб, у тому числі 215 000 військовослужбовців. Це спрямовано на забезпечення виконання завдань, визначених законом про національний спротив.

Документ вводиться в дію з дня введення в дію Закону "Про основи національного спротиву".

Секретар Ради національної безпеки і оборони України Олексій Данілов на початку грудня 2021 року провів міжвідомчу нараду щодо виконання вимог Закону України «Про основи національного спротиву», на якій наголосив, що закон вводиться в дію з 1 січня 2022 року, і є ключовим для розбудови цілісної системи територіальної оборони України з огляду на актуальні загрози.

«В умовах ескалації гібридної агресії РФ, загострення ситуації навколо наших кордонів, цей закон є одним з фундаментальних запобіжників, механізмом реалізації концепції всеохоплюючої оборони нашої держави», - зазначив Олексій Данілов.

За його словами, необхідно у максимально стислі терміни завершити процес формування Командування Сил територіальної оборони ЗСУ, регіональних органів військового управління, бригад та батальйонів Сил територіальної оборони з урахуванням рівня загроз у кожному регіоні України. «Всі рішення необхідно ухвалювати з точки зору національних інтересів», - сказав він, наголосивши на доцільності перегляду підходу до розміщення та комплектації підрозділів ТРО.

Секретар РНБО України також наголосив на важливості активізації зусиль очільників місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо виконання положень Закону України «Про основи національного спротиву», зокрема в частині формування добровольчої компоненти сил територіальної оборони.

Секретар Ради національної безпеки і оборони України Олексій Данілов підкреслив: «Необхідно формувати ядро територіальної оборони в кожній громаді, люди мають знати чіткий алгоритм дій із захисту своєї землі».

«Національний спротив» – це залучення всього населення до протидії агресору, а також підготовка до такої протидії. Такий підхід передбачає, що захист України є всенародною справою і здійснюється як на підконтрольній, так і на окупованій територіях нашої держави.

Територіальна оборона вестиметься по всій території України поза межами бойових дій, а рух опору – на тимчасово окупованій території. Крім того, складова підготовки громадян України є вагомим вкладом у національно-патріотичне виховання українців.

Під час розробки документа враховано досвід країн – членів НАТО, зокрема Литви, Естонії та Польщі, сучасні практики організації всеохоплюючої оборони.

Одним з ключових факторів, які визначає закон про національний спротив, є соціальний та правовий захист учасників територіальної оборони й руху спротиву.

Ухвалення цих законів надає можливість суттєво та максимально швидко підвищити обороноздатність України в умовах російсько-української війни.

За матеріалами: ]]>https://www.president.gov.ua/news/zakoni-pro-nacionalnij-sprotiv-ta-pro-zbilshennya-chiselnost-69553]]>

]]>https://www.rnbo.gov.ua/ua/Diialnist/5171.html]]>

]]>https://jurliga.ligazakon.net/news/205298_zakon-pro-natsonalniy-sprotiv-nabrav-chinnost]]>

]]>https://armyinform.com.ua/2021/07/16/rada-uhvalyla-zakon-pro-naczionalnyj-sprotyv/]]>





Рейтинг: 
5
Средняя: 5 (3 оценок)