Ви тут:

П’ять дипломів за партнерство навчальних закладів і батьків

18-10-2016
Категорія: 

За підсумками Всеукраїнського конкурсу «Разом! Партнерство навчальних, культурно-освітніх закладів, соціальних служб і родин» дипломами різного ступеня було відзначено п’ять проектів з Сєвєродонецька.

Про один з них ми розповідали в попередньому номері. Його автор соціальний педагог ССШ №17 Лідія Лисенко отримала диплом ІІ ступеня в номінації «Готуємо дитину до самостійного життя» за методичну розробку «Формування соціальної компетентності учнів разом із батьками, установами та громадськими організаціями». В цій же номінації вихователь-методист ДНЗ №25 Марина Сліпенко відзначена дипломом ІІІ ступеня за опис досвіду «Інтеграція суспільного та родинного виховання в формуванні соціальної компетентності дошкільників». А авторський колектив у складі директора СЗШ №6 Лариси Волченко та заступника директора з навчально-виховної роботи Світлани Демчук нагороджено дипломом І ступеня за проект «Програма розвитку соціально активної особистості в умовах громадсько актив­ної школи». В номінації «Розкриваємо виховний потен­ціал родини» дипломом ІІІ ступеня нагороджена завідувач ДНЗ комбінованого типу №19 Олена Селіхова за опис досвіду «Дієві форми роботи ДНЗ з батьками як важливий чинник створення позитивного іміджу дошкільного закладу». Результативним також була участь сєвєродончан у номінації «Зміцнюємо, роз­ви­ваємо взає­модію навчального закладу, родини, громади». Завідувач ДНЗ №12 Анжела Черножукова отримала нагороду ІІ ступеня за проект «Підвищення енергоефективності комунального дошкільного навчального закладу комбінованого типу №12 «Малюк» Сєвєродонецької міської ради шляхом залучення до співпраці батьків та громади».

Церемонія нагородження відбулася 28 вересня у залі засідань Президії НАПН України (м. Київ). Дипломи лауреатів конкурсу вручали директор Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України, доктор педагогічних наук, професор Л.Б. Лук’янова, директор Інституту проблем виховання, академік НАПН України І.Д. Бех, директор Українського науково-методичного центру практичної психології та соціальної роботи НАПН України, доктор психологічних наук, професор В.Г. Панок, декан факультету педагогіки і психології Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, академік НАПН України, доктор педагогічних наук, професор В.І. Бондар.

Усі нагороджені отримали спеціальну відзнаку – плакетку з емблемою Відкритого конкурсу науково-методичних, методичних розробок, програм, проектів, есе «РАЗОМ! Партнерство навчальних, куль­турно-освітніх закладів, соці­альних служб і родин».

Цей атрибут вже привезений зі столиці до Сєвєродонецька. Тепер він буде висіти на видному місці, для того, щоб батьки та гості учбових закладів бачили значимість своєї участі у навчально-виховному процесі дітей, а також результативність взаємодії адміністрації міста, виховного закладу, громад­ськості та батьківських рад.

«Участю у цьому конкурсі ми прагнемо висловити вдячність батькам, громадськості, адміністрації міста за чуйність, участь та підтримку наших навчально-виховних закладів, – підкреслила завідувач ДНЗ №12 Анжела Черножукова. – Адже тільки така взаємодія спроможна стати ефективним ресурсом для забезпечення змін на краще у системі освіти, зокрема дошкільної».

Проект, який презентувала Анжела Миколаївна, має певну історію. У 2014 році його значна частина увійшла до міського конкурсного проекту і перемогла. Але через відомі обставини, недостатнє фінансування він не міг бути виконаний на сто відсотків. Лише частина його була реалізована за рахунок місцевого бюджету – установлення металопластикових дверей та вікон. Утеплення зовнішнього фасаду будівлі залишилося без уваги.

Тоді ініціативу проявили батьки. Вони провели загальні збори. Потім анкетування по мікрорайону для батьків майбутніх дошкільнят. Створили організацію батьківської громади. І почали працювати над різними проектами. Зокрема, над реалізацією утеплення зовнішнього фасаду садочка.

Саме ця робота батьківської громади стала основою проекту «Підвищення енергоефективності комунального до­шкільного навчального закладу комбінованого типу №12 «Малюк» Сєвєродонецької міської ради шляхом залучення до співпраці батьків та громади».

Установа є одним з найбільших за чисельністю дошкільних навчальних закладів міста. Має сертифікат регіонального рівня про те, що є експериментальною установою, в якій впроваджуються інноваційні суспільно значимі навчально-виховні програми. Зокрема, навчання роботі дітей з комп’ютером. Саме тому реалізація зазначеного проекту стала першочерговим завданням, націленим на збереження та зміцнення здоров’я дітей за рахунок збільшення теплоізоляційних властивостей будівлі. На сьогодні процес монтажу утеплюючих матеріалів фасадної частини будівлі проходить на повну силу. Його ефективність буде перевірено в період опалювального сезону.

Крім того, в закладі проведена практична робота по утвердженню енергоефективних принципів серед батьків та дітей. Була організована агітбригада, до складу якої увійшли вихованці старших груп і батьки. Їх яскраві презентації про збереження енергоресурсів проведені в кожній групі. Розроблені також тематичні пам’ятки та ілюстрований кольоровий календар на рік, які роздавалися дорослим і дітям у садочку та мікрорайоні. Проведено низку інтерактивних уроків і презентацій. Так що, у ДНЗ №12 напрацьований багатий досвід роботи на тему енергоефективності. Тому не дивно, що зазначений проект відзначений високою нагородою.

А от ДНЗ №25 на конкурс представив узагальнений досвід роботи закладу з батьківською громадою та партнерами, серед яких Сєвє­родонецький відділ державної служби охорони, ДМШ №2, ЦДЮТ та дитяча бібліотека.

У першому розділі проекту «Інтеграція суспільного та родинного виховання в формуванні соціальної компетентності дошкільників» розповідається про досвід та позитивні результати у вихованні дітей за умови вмілого добору різних форм співпраці та взаємодії дошкільного закладу з родиною через службове розподілення. Тобто у садку є розмежування по роботі з батьками між спеціалістами (психолог, методист, медичний працівник, адміністра­ція, вихователь). Наприклад, адміністративно-господарська служба займається укладенням угод між батьками та адміністрацією закладу, проводить ознайомлювальні бесіди, збирає інформацію про сім’ю, проводить анкетування, юридичні консультації, загальні батьківські збори тощо. В той же час психолог виконує спільну роботу з вихователями та батьками задля оптимальної адаптації дитини, проводить діагностику сім’ї та загально-розвивальні заняття, тренінги для батьків, консультації. При необхідності надає рекомендації і практичні поради.

У другій частині розкривається ефективність активної участі батьків у всіх заходах закладу з метою всебічного розвитку дитини, її підтримки, психологічної адаптації до нового середовища. Так, декілька років поспіль в садочку на початку нового навчального року проводиться сімейне свято «Посвята в дошкільнята». Працівники закладу готують різні презентації, театралізовану виставу, проводять конкурси, в яких беруть участь батьки разом з дітьми. А потім маленькі герої отримують свідоцтво дошкільника і солодкі подарунки від казкових героїв.

«Таким чином ми відразу вбиваємо двох зайців, – говорить автор проекту Марина Сліпенко. – По-перше, діти стають зацікавленими у відвідуванні садочка та швидше адаптуються. По-друге, батьки знайомляться з усіма працівниками і дізнаються, які методи та принципи застосовуються в нашому навчальному закладі і одразу долучаються до них».

Ось наприклад, для того, щоб допомогти батькам усвідомити неповторність своєї дитини, висловити свою любов до неї, а малюкам надати можливість відчути її та усвідомити свою індивідуальність, в закладі впроваджують тематичний проект «Здрастуйте, це Я!» Його суть полягає в тому, що батьки виготовляють презентацію своєї дитини. Найчастіше це шаржі, колажі, малюнки у вигляді книг, альбомів або плакати. Крім того, у закладі постійно проводяться творчі виставки. Серед них «Історія одного сніговичка», «Один день з життя каштанчика», осінній ярмарок, фотовиставки «Як я провів літо», «Традиції моєї родини» та кумедних фото з дитинства, свята з татом та багато інших.

Третій аспект, який розкривається в проекті – це створення предметно-розвиваючого середовища, як одного з основних факторів, який стимулює розвиток дітей. У кожній групі садка створено куточок усамітнення, ширма або подіум, ємності особистих речей, рамки для малюнків, обладнання для самостійної діяльності, режисерських та рольових ігор. Всі ці заходи спрямовані на забезпечення індивідуальної комфортності дітей, їх розвитку, професійної орієнтації тощо.

Автори «Програми розвитку соціально активної осо­бистості в умовах громадсько активної школи» Л. Волченко та С. Демчук у своїй роботі науково обґрунтовують необхідність запровадження інноваційних технологій розвитку со­ціальної активності учнів та удосконалення системи психолого-педагогічного супроводу особистості. А також провели оцінку фінансових, матеріально-технічних і трудових ресурсів, необхідних для реалізації проекту.

У своїй презентації вони розкривають низку існуючих проблем, пов’язаних з освітою, вихованням та розвитком молодого покоління і пропонують шляхи їх вирішення.

Наприклад, освітяни наголошують, що хоча більшість молоді підтримує зміни в державі, проте немає розуміння важливості своєї ролі в цьому процесі чи усвідомлення відповідальності, яку несе активний громадянин демократичного суспільства. Крім того, на думку авторів проекту, заради поліпшення якості освіти слід організувати глибоку модернізацію навчально-виховного процесу. Результати досліджень вітчизняних вчених свідчать, що впровадження інноваційних технологій навчання та виховання, насамперед, особистісно-орієнтованого, диференційованого, розвивального, є підґрунтям до впровадження компетентнісного підходу і ефективним чинником поліпшення якості освіти.

Саме тому автори запропонували розроблену програму розвитку соціально активної особистості в умовах громадсько активної школи, яка складається з шести розділів: нормативна база для створення Програми (перелік нормативних документів, на підставі яких складено Програму); визначення проблеми, на розв’язання якої спря­мована Програма; мета та завдання Програми; пріоритетні напрями, методологічне забезпечення, основні заходи реалізації Програми; строк виконання Програми; очікувані результати виконання Програми, визначення її ефективності, оцінка фінансових, матеріально-технічних, трудових ресурсів, необхідних для виконання Програми. Проте головною умовою її реалізації є обов’язкове залучення батьків. «Щоб найкраще, відповідальніше підійти до дитини, батьки та класний керівник повинні будувати партнерство, яке ґрунтується на взаємній повазі, – говорить Волченко. – Поліпшення якості виховання дітей у родині потребує активного залучення батьків до виховної роботи в класі, школі, дотримання єдиних вимог до дітей, постійного контакту з класним керівником».

На цьому наголошує і завідувач ДНЗ комбінованого типу №19 Олена Селіхова у своїй конкурсній роботі «Дієві форми роботи ДНЗ з батьками як важливий чинник створення позитивного іміджу дошкільного закладу». Вона також впроваджує у садочку активну участь батьків у виховних заходах, трудових акціях, виставках, творчих конкурсах, зборах, різного роду діяльності в групах і т.п. Ратує за постійний контакт між вихователем, батьками, дітьми та іншими працівниками дошкільного закладу. Адже його імідж складається не лише з уявлень про якість освітніх послуг. Найголовніші фактори – це взаємовідносини між вихователями, вихованцями та їх батьками, кадровий потенціал і стан матеріальної, методичної й навчально-виховної бази.

Зауважимо, що у Все­українському конкурсі «Разом!» освітяни Луганщини здобули сім дипломів різного ступеня. Це найбільша кількість нагород по регіонах. П’ять з них отримали сєвєродончани. Це говорить про те, що у нас найкраще побудована взаємодія керівних органів влади, адміністрацій учбових закладів, батьківських об’єднань та громад.

Олеся ПЕТРОВА





Рейтинг: 
Голосов пока нет