Ви тут:

На захисті прав споживачів

15-03-2018
Категорія: 

15 березня відзначають Всесвітній день захисту прав споживачів. З цієї нагоди ми зустрілися з начальником відділу торгівлі та з захисту прав споживачів Сєвєродонецької міської ради Тетяною Геннадіївною КРАСЮК і поцікавилися у неї, з якими запитаннями частіше звертаються жителі нашого міста до цього відділу і чи вдається їм допомогти.
– Щодня до нас звертаються споживачі за захистом своїх порушених прав. Найчастіше вони скаржаться на неякісні непродовольчі товари (взуття, побутова техніка, мобільні телефони), трохи рідше – на неякісні продукти харчування, грубість продавців та інше.
Ускладнює роботу відділу наявність мораторію на перевірки суб’єктів господарювання. Але у 2017 році співробітниками відділу було розглянуто 315 звернень від споживачів та повернуто коштів і обміняно товару на загальну суму 52 122,00 гривень.
– Які корисні поради Ви можете дати споживачам?
– Хотілося б коротко нагадати споживачам, що ж вони повинні знати при придбанні товару. Перш за все, при здійсненні покупки необхідно вимагати у продавця на ринку або в магазині чек, що підтверджує факт покупки товару (навіть за відсутності касового апарата). Згідно зі ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів» вимоги споживача розглядаються після пред’явлення ним розрахункового документа.
Згідно зі ст. 9 вищезазначеного Закону протягом 14 днів (не рахуючи дня покупки) споживач має право обміняти або повернути непродовольчий товар (якщо товар не задовольнив його за кольором, фасоном, розміром і т.д.), який не був у використанні, у випадку, коли збережені всі його ярлики та пломби.
Якщо ж у товарі виник брак, то споживач має право вимагати від продавця протягом гарантійного терміну: зменшення ціни товару, безкоштовне усунення недоліків у ньому або відшкодування витрат на їх усунення. Якщо у товарі виявлений істотний недолік (що підтверджується висновком сервісного центру або експертизи), то покупцеві повертаються гроші або здійснюється його обмін.
Втім, у споживача крім прав є ще й обов’язки, які закріплені у ст. 4 ЗУ «Про захист прав споживачів»: перед експлуатацією товару необхідно уважно ознайомитися з інструкцією; у разі необхідності роз’яснення умов та правил використання товару – до початку його використання слід звернутися до продавця (виробника, виконавця).
До того як розрахуватися за товар споживач має право отримати повну інформацію про його ціну, виробника, основні якості. Переглянути інструкцію і переконатися в тому, що вона складена української або російською мовою (відповідно до законодавства про мови). Повинен бути вказаний термін придатності товару. При придбанні товару, на який поширюється гарантійний термін, гарантійний талон повинен бути заповнений продавцем магазину із обов’язковим зазначенням дати продажу товару.
– Колись свої претензії можна було викласти у Книзі відгуків і пропозицій, яка зазвичай знаходилася в Куточку покупця. А як зараз?
– Так само. До того ж, продавець зобов’язаний дати письмову відповідь протягом 7 днів і направити її за адресою, що вказана у претензії. Книга відгуків та пропозицій є документом суворої звітності. Порядок її ведення викладений в Інструкції про Книгу відгуків і пропозицій на підприємствах роздрібної торгівлі та у закладах ресторанного господарства, яка затверджена наказом Мінекономіки від 24.06.1996 р. №349.
– Доволі часто наші довірливі пенсіонери стають жертвами навязливо-акційного бізнесу. Виражається це у візитах підприємців та їх співробітників в будинки і квартири з наполегливою пропозицією купити або замовити товар, роботу, послугу (побутова техніка, медичні пристрої, вікна, двері і т.д.). Як людям похилого віку захистити себе від необачного вчинку?
– Перш ніж купити товар або замовити послугу, подумайте, а чи дійсно вони вам потрібні, чи ви дієте під психологічним впливом візитерів. Перш ніж підписати будь-який договір, прочитайте його уважно, а якщо виникли запитання щодо його змісту – задайте їх підприємцю або зверніться за консультацією до спеціалістів відділу торгівлі та з захисту прав споживачів.
– Іноді уважні споживачі помічають невідповідність ціни на цінниках з ціною, яку вказує касир при оплаті товару. Як діяти у таких випадках?
– Це пряме порушення ст. 15 ЗУ «Про захист прав споживачів», а саме порушено право покупця на інформацію про товар. У разі такої розбіжності споживач може: звернутися до адміністратора магазину з вимогою повернути різницю між ціною на ціннику і ціною, вказаною в чеку. У разі відмови в задоволенні вимоги, для початку треба залишити запис у Книзі відгуків і пропозицій. У разі порушення термінів одержання відповіді або якщо відповідь не задовольнила, споживач може скласти претензію (якщо потрібна допомога, звертайтеся у відділ торгівлі та з захисту прав споживачів) в 2-х примірниках і передати в магазин під розпис. Якщо результат не досягнуто, то споживач має право звернутися до спеціалістів нашого ж таки відділу (надати копію чека, відповідь на претензію) для вжиття заходів реагування. 
Адреса відділу торгівлі та з захисту прав споживачів Сєвєродонецької міської ради: бульвар Дружби народів, 32, 3-й поверх, каб. №93 у такі дні: понеділок, середа з 8.00 до 12.00; вівторок, четвер з 13.00 до 17.00; п’ятниця – не прийомний день (тел.: 4-44-11, 4-50-76). 
Вдалих вам придбань!

Бесіду вела Надія СЄВЄРНА

Рейтинг: 
Голосов пока нет
374
0